
Dirk Fischer, Sveriges Lärares ordförande i Kalix kommun.
En oberoende utredning friade på fredagen Kalix kommun och lärarna från misstankarna om att ha agerat våldsamt mot bråkiga elever.
Anmälningar
Grova anklagelser riktades mot lärarna i Kalix tillsammans med Skolkonsulterna, som skolledningen tog hjälp av för att komma till rätta med stöket i kommunens skolor.
Nu frias de, i en oberoende utredning beställd av kommunen som presenterades på fredagen.
– Inget tyder på att de agerat på något sätt som strider mot lagstiftningen, säger Caj Skoglund, en av utredarna.
Det har stormat rejält kring det samarbete Kalix kommun i våras inledde med Skolkonsulterna AB för att vända en negativ utveckling med stökiga elever i ett par av kommunens skolor.
Skolkonsulterna, två tidigare rektorer som blev kända när de lyckades vända en krisskola i Botkyrka, införde metoder som bland annat innebär att lärarna i vissa situationer exempelvis kan använda fasthållning för att skapa lugn i klassrummet.
När psykologen Bo Hejlskov Elvén, konsult som driver metoden lågaffektivt bemötande, i början av september på sin blogg spred uppgifter om att han blivit kontaktad av föräldrar i Kalix vars barn hållits fast mellan 30 och 50 minuter fick det snabb spridning i sociala medier.
Bo Hejlskov Elvén riktade skarp kritik mot Skolkonsulterna och fick bred uppbackning i media och bland kända debattörer och profiler på X, tidigare Twitter.
– Mediadrev, kallar utredarna det.
Kritikstormen ledde till att utbildningsnämnden i Kalix beslöt att avbryta samarbetet med Skolkonsulterna.
Men stämde anklagelserna?
– Jag vet inte, jag känner inte till några felaktigheter, ingen har kontaktat oss, sa Dirk Fischer, Sveriges Lärares ordförande i Kalix, tidigare i höstas.
Kommunen anlitade då en oberoende utredare, och på fredagen presenterade utredaren Age Management i Sverige AB sin rapport där de friade kommunen och lärarna från alla misstankar om att i vissa lägen ha agerat våldsamt mot bråkiga elever.
– Ordningsstörningarna har varit av den omfattning att det var motiverat av personalen att ingripa och det förefaller som dessa ingripanden har genomförts på ett sätt som är rimligt, säger Caj Skoglund, en av de två utredarna.
Han framhåller att skollagen anger att personal får vidta de tillfälliga åtgärder som är befogade för att tillförsäkra elever trygghet och studiero, något som även innefattar en befogenhet att ingripa fysiskt.
– För varje ingripande har det upprättats skriftliga incidentrapporter. Det står helt klart att det förkommit fysiska ingrepp mot enskilda elever, dels för att få dem lämna klassrummet, dels i viss utsträckning utanför klassrummet. I vissa fall har det handlat om enstaka minuter, ibland längre. Men inget i rapporterna tyder på att skolpersonal agerat på något sätt som strider mot lagstiftningen, säger Caj Skoglund.
Dirk Fischer, Sveriges Lärares ordförande i Kalix kommun.
Dirk Fischer, Sveriges Lärares ordförande i Kalix kommun, är i dag lättad över slutsatserna i utredningen.
– Allt var inom lagens ram, ingen har agerat utanför lagen, konstaterar han.
Dirk Fischer vittnar om att lärarna i kommunen under hösten känt en hård press på grund av all turbulens kring samarbete med Skolkonsulterna.
– När konsulterna kom in med helt nya arbetssätt bidrog det också till en osäkerhet, alla lärare visste inte hur de skulle agera. Det gällde även ansvarsfördelningen, lärarna visste inte riktigt vem var ansvarig, konsulterna eller rektor, säger han.
Utredarna pekar också på oklarheter om vilka ordningsregler som gällt på skolorna och uppmanade skolledningen att se till att alla lärare och annan skolpersonal får tydligare information om vilka befogenheter de har när de hanterar stök och bråk i klassrummet.
Charlotte Sundqvist, skolchef i Kalix.
Skolchefen Charlotte Sundqvist förklarar att hon skulle bli förvånad om det blir det någon fortsättning i samarbetet med Skolkonsulterna AB.
– Det är ett nämndbeslut, men jag tror inte att det blir något fortsättning, säger hon.
Varför inte?
– På grund av det drev och det motstånd som blev här i september. Utredningen har gett oss så pass mycket feedback att vi vet att vi har vissa skyldigheter att agera enligt skollagen. Det har blivit vardagsmat att lärare får slag och sparkar och spott och spe och det kan inte fortsätta.
Var det fel att anlita Skolkonsulterna?
– Nej, vi har i flera år försökt komma till rätta med oro i klassrummen och utåtagerande elever, men misslyckats med det i några klasser. Nu vet vi att vi behöver vara mer konsekventa när elever bryter mot de ordningsregler som finns.
Varför uppstod den här situationen?
– Vi har varit för dåliga på att informera föräldrarna vad det innebar. Vi hade behövt informera mycket mer i de tre klasser där konsulterna varit inne och arbetat.
Vad ska du göra för att stärka lärarna?
– De har mått jättedåligt under den här hösten. Vi måste utbilda vår personal om hur man ska leva upp till skollagens innehåll, inte minst när det gäller fysiska ingripanden.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.