Dirk Fischer, Sveriges Lärares ordförande i Kalix kommun.
Till startsidan
En oberoende utredning friade på fredagen Kalix kommun och lärarna från misstankarna om att ha agerat våldsamt mot bråkiga elever.
Anmälningar
Grova anklagelser riktades mot lärarna i Kalix tillsammans med Skolkonsulterna, som skolledningen tog hjälp av för att komma till rätta med stöket i kommunens skolor.
Nu frias de, i en oberoende utredning beställd av kommunen som presenterades på fredagen.
– Inget tyder på att de agerat på något sätt som strider mot lagstiftningen, säger Caj Skoglund, en av utredarna.
Det har stormat rejält kring det samarbete Kalix kommun i våras inledde med Skolkonsulterna AB för att vända en negativ utveckling med stökiga elever i ett par av kommunens skolor.
Skolkonsulterna, två tidigare rektorer som blev kända när de lyckades vända en krisskola i Botkyrka, införde metoder som bland annat innebär att lärarna i vissa situationer exempelvis kan använda fasthållning för att skapa lugn i klassrummet.
När psykologen Bo Hejlskov Elvén, konsult som driver metoden lågaffektivt bemötande, i början av september på sin blogg spred uppgifter om att han blivit kontaktad av föräldrar i Kalix vars barn hållits fast mellan 30 och 50 minuter fick det snabb spridning i sociala medier.
Bo Hejlskov Elvén riktade skarp kritik mot Skolkonsulterna och fick bred uppbackning i media och bland kända debattörer och profiler på X, tidigare Twitter.
– Mediadrev, kallar utredarna det.
Kritikstormen ledde till att utbildningsnämnden i Kalix beslöt att avbryta samarbetet med Skolkonsulterna.
Men stämde anklagelserna?
– Jag vet inte, jag känner inte till några felaktigheter, ingen har kontaktat oss, sa Dirk Fischer, Sveriges Lärares ordförande i Kalix, tidigare i höstas.
Kommunen anlitade då en oberoende utredare, och på fredagen presenterade utredaren Age Management i Sverige AB sin rapport där de friade kommunen och lärarna från alla misstankar om att i vissa lägen ha agerat våldsamt mot bråkiga elever.
– Ordningsstörningarna har varit av den omfattning att det var motiverat av personalen att ingripa och det förefaller som dessa ingripanden har genomförts på ett sätt som är rimligt, säger Caj Skoglund, en av de två utredarna.
Han framhåller att skollagen anger att personal får vidta de tillfälliga åtgärder som är befogade för att tillförsäkra elever trygghet och studiero, något som även innefattar en befogenhet att ingripa fysiskt.
– För varje ingripande har det upprättats skriftliga incidentrapporter. Det står helt klart att det förkommit fysiska ingrepp mot enskilda elever, dels för att få dem lämna klassrummet, dels i viss utsträckning utanför klassrummet. I vissa fall har det handlat om enstaka minuter, ibland längre. Men inget i rapporterna tyder på att skolpersonal agerat på något sätt som strider mot lagstiftningen, säger Caj Skoglund.
Dirk Fischer, Sveriges Lärares ordförande i Kalix kommun.
Dirk Fischer, Sveriges Lärares ordförande i Kalix kommun, är i dag lättad över slutsatserna i utredningen.
– Allt var inom lagens ram, ingen har agerat utanför lagen, konstaterar han.
Dirk Fischer vittnar om att lärarna i kommunen under hösten känt en hård press på grund av all turbulens kring samarbete med Skolkonsulterna.
– När konsulterna kom in med helt nya arbetssätt bidrog det också till en osäkerhet, alla lärare visste inte hur de skulle agera. Det gällde även ansvarsfördelningen, lärarna visste inte riktigt vem var ansvarig, konsulterna eller rektor, säger han.
Utredarna pekar också på oklarheter om vilka ordningsregler som gällt på skolorna och uppmanade skolledningen att se till att alla lärare och annan skolpersonal får tydligare information om vilka befogenheter de har när de hanterar stök och bråk i klassrummet.
Charlotte Sundqvist, skolchef i Kalix.
Skolchefen Charlotte Sundqvist förklarar att hon skulle bli förvånad om det blir det någon fortsättning i samarbetet med Skolkonsulterna AB.
– Det är ett nämndbeslut, men jag tror inte att det blir något fortsättning, säger hon.
Varför inte?
– På grund av det drev och det motstånd som blev här i september. Utredningen har gett oss så pass mycket feedback att vi vet att vi har vissa skyldigheter att agera enligt skollagen. Det har blivit vardagsmat att lärare får slag och sparkar och spott och spe och det kan inte fortsätta.
Var det fel att anlita Skolkonsulterna?
– Nej, vi har i flera år försökt komma till rätta med oro i klassrummen och utåtagerande elever, men misslyckats med det i några klasser. Nu vet vi att vi behöver vara mer konsekventa när elever bryter mot de ordningsregler som finns.
Varför uppstod den här situationen?
– Vi har varit för dåliga på att informera föräldrarna vad det innebar. Vi hade behövt informera mycket mer i de tre klasser där konsulterna varit inne och arbetat.
Vad ska du göra för att stärka lärarna?
– De har mått jättedåligt under den här hösten. Vi måste utbilda vår personal om hur man ska leva upp till skollagens innehåll, inte minst när det gäller fysiska ingripanden.
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.