Tre lärare om vilka regler de har i sina klassrum
Pär Svensson, Cherie May Frydkjær och Oscar Axelsson.
Panelen Vilka regler ger arbetsro, trygghet och trivsel i klassrummet? Och hur ser man till att de faktiskt följs? Vi frågade tre grundskollärare.
Pär Svensson
Lärare i årskurs 5 på Bollstanäs skola i Upplands Väsby.
Vilka är de viktigaste reglerna i ditt klassrum?
Jag brukar säga att jag bara har en regel: Var mot andra som du vill att andra ska vara mot dig. Det stämmer inte riktigt då eleverna har flera andra skrivna och oskrivna regler att förhålla sig till men den regeln brukar leda till intressanta samtal om klimatet i klassrummet och på rasterna.
Hur tar du fram och kommunicerar reglerna till eleverna?
Det positiva med att utgå från en regel är att den inte glöms bort. Det svåra är att få den att landa hos alla. Hur man ska vara mot andra, vad som är okej att göra och vad som inte är okej att göra är inte självklarheter för alla. Men i samtal med eleverna tycker jag det är en fungerande regel.
Hur ser du till att reglerna efterlevs?
Oavsett hur många regler du har är samtalet om beteenden det viktiga. Eleverna hamnar ständigt i situationer som kan sluta tokigt om de inte lär sig hantera dem utan konflikter. Ibland måste vi prata väldigt mycket om det. Ibland rullar det på utan att jag behöver lägga så mycket tid på det.
Cherie May Frydkjær
Lärare i förskoleklass på Gullviksskolan i Malmö.
Vilka är de viktigaste reglerna i ditt klassrum?
Jag tycker det ska finnas få men alltid gällande regler. 1. Vi är alla olika men ändå lika mycket värda. 2. Vi kommer i tid och vi bryr oss om varandra. 3. Vi visar respekt och tar ansvar. 4. Vi kommunicerar och agerar lugnt på lektionstid. 5. Vi deltar alla aktivt på lektionerna.
Hur tar du fram och kommunicerar reglerna till eleverna?
De första veckorna av läsåret pratar vi mycket om ”jaget”, vad vi kan, vad som är svårt/lätt och våra känslor. Sedan samlar vi alla kloka tankar i ett tankemoln på tavlan som kokas ner till våra fem klassrumsregler. Eleverna klistrar in reglerna i sitt arbetshäfte och jag sätter upp dem i klassrummet.
Hur ser du till att reglerna efterlevs?
Eftersom vi arbetat grundligt med reglerna känner eleverna att de äger dem. Reglerna blir snabbt en viktig del av klassens trivsel. Vi påminner varandra om dem om någon råkar glömma dem. Vi sätter också upp stjärnor, i början en per dag och sedan en stjärna per vecka, när vi kommit ihåg reglerna.
Oscar Axelsson
Lärare i årskurs 5 på Kyrkskolan i Mellösa i Flens kommun.
Vilka är de viktigaste reglerna i ditt klassrum?
De viktigaste reglerna är att ge varandra studiero och meddela om man måste lämna klassrummet. Studiero är något vi får jobba dagligen med då jag upplever att många elever har svårt att komma till ro och arbeta. Tydligare lagar om studiero är bra men det gäller att kommunen kan se till att de efterlevs.
Hur tar du fram och kommunicerar reglerna till eleverna?
Jag tar alltid fram mina regler tillsammans med eleverna på ett klassråd. Vi tar upp vilka lagar vi ska följa och vilka regler vi vill ha för att följa lagarna. Vi tittar också på andra regler som vi vill ha med och diskuterar oss fram till klassreglerna. De sätter vi sedan upp i klassrummet.
Hur ser du till att reglerna efterlevs?
Reglerna är ett levande dokument som vi jobbar med varje dag och som jag påminner om. Vi jobbar också med olika övningar för att få en sammanhållning i klassen. En klass som känner att de hör ihop och inte är osäkra på var de har varandra jobbar bättre. Det skapar ofta automatiskt bättre studiero.
LÄS ÄVEN
Tre grundskollärare om att få eleverna att skriva för hand