Så ska de få fler lärare att sjunga med sina elever

Ulrika Lind är verksamhetsledare för ”Sjungande barn” på Kungl. Musikaliska Akademien. Foto: Stock Adobe och Jens Ökvist/Piteå Science Park
Praktiska tips
Stärk sången i skolan och låt barnen sätta tonen! Uppmaningen kommer från Kungl. Musikaliska Akademien, som har tagit fram en webbaserad guide där lärare får tips för hur man lyckas med sång i klassen.
– Sång stärker annan undervisning men har tyvärr blivit nedprioriterad, säger verksamhetsledaren Ulrika Lind.
Kungl. Musikaliska Akademien har skapat ”Guide till sång i skolan”, som ger stöd till lärare i förskoleklass och lågstadiet.
– Vi behöver stärka sången i skolan främst för de yngre barnen. I den åldersgruppen är det många klasslärare som har ansvar för musiklektioner och för sång vid andra tillfällen, säger Ulrika Lind som är verksamhetsledare för ”Sjungande barn” på Kungl. Musikaliska Akademien.
Hon framhåller flera positiva effekter med sång.
– Att sjunga ger hälsovinster och den teoretiska kunskapen behöver förstärkas med sinnliga intryck. Sång är värdefullt för emotionell reglering och för att öka gemenskapen i klassen. Tyvärr visar vår kartläggning att sång nedprioriteras på lärarutbildningen och följaktligen i skolan.
Sjung i fler ämnen än musik
Den nya guiden är webbaserad och planen är att det ska bli cirka tolv avsnitt där lärarna får fortbildning och inspiration. Fyra avsnitt är klara. Det första tar sikte på pedagogens röst och röstteknik. Det andra avsnittet handlar om barnröstens egenskaper.
Andra avsnitt handlar om hur man kan inspirera till sång och hur man får med sig hela klassen. Ytterliga avsnitt släpps under hösten, till exempel om hur man kan skapa text och musik tillsammans i klassrummet och om sånger och framträdanden vid Lucia.
– Guiden visar på att sången inte bara är användbar i musikämnet utan även under annan kunskapsinhämtning. Guiden ska ge inspiration både för den enskilda läraren och för arbetslaget. Den bygger också på barnens upplevelser och berättelser om sång från grundskola och anpassad grundskola. Till exempel sånger vid högtider och från ett projekt där barn har fått skriva egna sånger tillsammans med professionella tonsättare, säger Ulrika Lind.
”Krångla inte till det”
Varje avsnitt ger tips på klassrumsövningar, hänvisar till skolan styrdokument och refererar till forskning om värdet av sång.
Några konkreta tips som ges är att få in rörelse i samband med sång och att tänka på barnens tonlägen. Det sistnämnda kan vara en utmaning då vuxna har mörkare röster än barn.
– Det gäller att inte krångla till det med tonarter utan hjälpa barnen att hitta rätt tonläge.
En prioriterad målgrupp är lärare utan musikalisk bakgrund som kan känna sig osäkra inför att sjunga med klassen.
– Vi har haft gedigna fältkontakter med lärare om deras utmaningar med sång. Den grupp som var mest osäker på hur sång kan användas var lågstadielärare. Därför har vi anpassat materialet för att kunna komma igång och göra det bra.
Går att kombinera med läsning
I dag talas det mycket om satsningar på läsning och räkning finns det tid även för att få in mer sång i skolan?
– Sång skapar också tid. Det är ett lätt sätt att samla en grupp och öka koncentration. Sången går bra att kombinera med andra delar som läsning, texttolkning och uttal. Sång kan stärka den andra undervisningen.
Guiden stöds av Allmänna arvsfonden. Den är kostnadsfri och finns att hämta på sjungandebarn.se
Kungl. Musikaliska Akademien har även startat podden ”Samlade röster om sång” och en chatbot är under uppbyggnad där lärare kan ställa frågor om undervisning i sång.
Tre tips för att lyckas med sången
- Låt barnen sätta tonen. Barn sjunger i ett högre tonläge än vuxna. Sångerna behöver därför vara anpassade för barnrösten
- Sång och rörelse hör ihop.Förstärk orden i sången med rörelser. Då hänger barnen lättare med och det blir roligt att röra på sig.
- Låt alla barn få höras.Det ökar självförtroendet. Inkludera genom låtval, stil och tempo.
Källa: Kungl. Musikaliska Akademien
LÄS ÄVEN
Därför får många barn aldrig lära sig att sjunga
Därför stärker musik det matematiska tänkandet
Här är musiklärarnas tio vanligaste sånger
Debatt: Gör inte sång till ett prestationsämne i skolan