
Eleverna på Utsäljeskolan har skrivit sina historier för hand och sedan fört in dem i datorn.
Melisa Demirkiran, lärare på Utsäljeskolan i Huddinge, och Moreen Opwapo, lärare på Tallidsskolan i Botkyrka, låter sina lågstadieklasser samarbeta över kommungränsen.
Pedagogiska tips
Hur skapar man relationer mellan elever från socioekonomiskt skilda stadsdelar? Låt eleverna göra bilderböcker ihop – den ena skolans elever skriver texterna och den andra ritar bilderna.
– Vi har byggt broar som inte funnits där förut, säger F–6-läraren Melisa Demirkiran i Huddinge.
Nästa vecka är det dags för utställning av bilderböckerna på Huddinge huvudbibliotek. Eleverna i en etta på Utsäljeskolan i Huddinge har skrivit berättelserna och eleverna i en annan etta på Tallidsskolan i Botkyrka står för illustrationerna.
– Eleverna i bägge skolorna är enormt stolta och förväntansfulla, berättar Melisa Demirkiran som är hjärnan bakom projektet ”Från ord till bild – en gemensam skapelse”.
Melisa Demirkiran.
Hon hade länge tänkt på hur få kontakter som fanns mellan skolorna, trots att bara en busstur på 10–15 minuter skiljer dem åt. När hon började som lärare 2011 jobbade hon själv på Tallidsskolan i Botkyrkastadsdelen Fittja, ett utsatt område med stora socioekonomiska utmaningar. Nu jobbar hon på Utsäljeskolan i Segeltorp, ett villaområde i grannkommunen Huddinge.
– Det är bara något enstaka barn i respektive klass som någonsin besökt den andra stadsdelen.
Från sin tid på Tallidsskolan kände hon en lärarkollega, Moreen Opwapo, som hon kontaktade i höstas. De beslutade att ta ett första steg för att bygga broar mellan sina elever: att de skulle inleda en mejlväxling.
– Vi hjälpte eleverna med frågor och med foton som de kunde skicka till varandra. De blev alltmer nyfikna och ville veta mer om den andra skolan, vad eleverna höll på med där.
Ett förarbete av det här slaget är helt centralt om man vill inleda ett djupare samarbete, menar Melisa Demirkiran.
– Börja med att bygga relationer, med att få eleverna att lära känna varandra. Då blir det lättare att sedan gå vidare till mer konkreta projekt. Vi jobbar hela tiden med skolans ledord: ”Det är viktigt för mig att det går bra för dig”.
När hon i början av den här terminen berättade för sina elever att deras texter skulle illustreras med bilder från de nyvunna vännerna på Tallidsskolan blev de entusiastiska.
– Det ökade deras motivation: ”tänk att någon annan ska rita bilder till min text!” De växte med uppgiften, det blev plötsligt viktigt på riktigt.
Eleverna fick själva hitta på sina historier, men för att ge dem inspiration kastade hon fram ämnen som ”Hunden som försvann” och ”En dag på Gröna Lund”. De fick skriva för hand först, sedan fördes texterna över till ett Google-dokument.
Eleverna på Utsäljeskolan har skrivit sina historier för hand och sedan fört in dem i datorn.
Under terminen har de hållit löpande kontakt och berättat hur arbetet framskrider.
– Det har växt fram en stark känsla av att de gör detta tillsammans.
Eleverna såg nyligen det färdiga resultatet och är förväntansfulla inför utställningen. Melisa Demirkiran hoppas att många vårdnadshavare från bägge skolorna hittar dit.
– Kanske kan vi också bidra till att det byggs broar mellan vuxna.
För eleverna väntar ytterligare samarbeten, redan i höstas bestämde de sig för att bli ”vänskolor” och fortsätta kontakten på olika sätt genom hela lågstadiet.
– Förhoppningsvis kommer mina elever och eleverna på Tallidsskolan minnas detta samarbete hela livet.
Här är några av historierna som ska visas upp på biblioteket i Huddinge nästa vecka.
LÄS ÄVEN
Därför kontrollerar hon alla sexåringarnas grovmotorik
Så lyfter teoretiska ämnen med praktiska moment
Körling: Pippi Långstrump behövs när galenskaperna sprider sig
Skolverket Forskaren: ”Tveksamt vad materialet bidrar med”.
Debatt Läraren: ”Mindre elevgrupper och hög lärartäthet är ingen lyxfråga.”
Kursplaner Professorn: Det behövs ett mycket bredare grepp för att lösa läskrisen.
Debatt ”Det går inte skyllas på digitaliseringen av skolan.”
Krönika ”Jag blir heligt förbannad.”
Forskning Forskaren: Nästan omedvetet smyger sig ordet in.
Forskning Forskaren: Kan vara svårt för eleverna att förstå.
Praktiska tips ”Tyvärr visar vår kartläggning att sång nedprioriteras i skolan.”
Böcker ”Allt fler inser teknologins skadliga inverkan på barnen.”
Debatt ”På de flesta lärosäten dominerar snarare innehåll som står i strid med detta kunskapsfält.”
Krönika ”Då måste eleven stanna kvar där eleven är.”
Debatt ”Den teori som är majoritetsuppfattning i vårt land har brister.”
Praktiska tips Musikläraren: Vi ger barnen minnen att haka upp kunskapen på.
Debatt Replik: Krävs djupa mattekunskaper för att hjälpa elever vidare.
Forskning Nu vill forskaren se större fokus på ämnesspecialisering.
Forskning Forskaren: Vi måste våga bredda analysen.
Debatt Professorn: Grovt missvisande påstående.
Debatt Kunskapsstrategen: Läsetablissemanget struntar i det som inte passar in i deras världsbild.
Debatt Läraren: ”Chockad över hur olika det ser ut.”
Forskning Forskaren: Många riskerar att hamna i en återvändsgränd.
Debatt Lågstadieläraren: Att förstå en text handlar inte enbart om att kunna återberätta vad som står.
Debatt Läraren: Ett centralt hinder som är osynligt i debatten.
Boktips Lektorerna ger flera handfasta tips i ny bok.
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Det finns en sådan kraft i en lärares röst. Den ska inte tystas.”
Guiden Expertens fem bästa tips.
Naturkunskap ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Pedagogiska tips Lågstadieläraren om forskningsbaserade metoden: ”Små enkla grepp som ger effekt.”
Krönika ”Kan bidra till en känsla av mening och sammanhang.”
Forskning Forskaren: Utvecklar ett algebraiskt tänkande eleverna har nytta av.
Debatt Lågstadieläraren: ”AI är INTE ett hot – det är ett hopp!”
Debatt ”Serverar en illusion som kraschar när verkligheten hinner ikapp.”
Pedagogiska tips ”Eleverna i bägge skolorna är enormt stolta.”
Förskoleklass Idrottsläraren: Barns motoriska förmågor påverkar mycket i deras vardag.
Pedagogik Mellanstadieläraren: ”Eleverna uppskattar det här.”
Krönika ”Astrid Lindgren skulle säkert ha ett och annat att säga om det som sker i världen.”
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?
Pedagogiska tips Lågstadielärarens uppgift gör begreppet friktion konkret.
Krönika Läraren: Leken riskerar att förlora sin viktiga plats.
Forskning Forskaren: Får negativa konsekvenser för det svenska språket.
Reportage ”Barnen blir mer engagerade och får ökad lust att lära.”
Pedagogiska tips Lärarnas metod lär eleverna att använda interpunktion rätt.
Skolmat Forskarens fem bästa tips.
Forskning Forskaren: Idealen krockar med praktiken.
Pedagogik ”I årskurs 3 fick alla våra elever godkänt i delen om beskrivande text.”
Fokus ”De ska tro på sin egen förmåga och våga vara aktiva.”
Skolövergång Lärarnas granskning avslöjade stora brister: ”Ett dike”.
Lovskola Ny utvärdering: ”Vissa elever dubblade sin läshastighet.”
Praktiska tips ”Vi såg omedelbart bättre resultat på prov och i läxförhör.”
Pedagogik ”Ett verktyg för att få eleverna att tänka till kring sitt lärande.”