
Eleverna på Utsäljeskolan har skrivit sina historier för hand och sedan fört in dem i datorn.
Melisa Demirkiran, lärare på Utsäljeskolan i Huddinge, och Moreen Opwapo, lärare på Tallidsskolan i Botkyrka, låter sina lågstadieklasser samarbeta över kommungränsen.
Pedagogiska tips
Hur skapar man relationer mellan elever från socioekonomiskt skilda stadsdelar? Låt eleverna göra bilderböcker ihop – den ena skolans elever skriver texterna och den andra ritar bilderna.
– Vi har byggt broar som inte funnits där förut, säger F–6-läraren Melisa Demirkiran i Huddinge.
Nästa vecka är det dags för utställning av bilderböckerna på Huddinge huvudbibliotek. Eleverna i en etta på Utsäljeskolan i Huddinge har skrivit berättelserna och eleverna i en annan etta på Tallidsskolan i Botkyrka står för illustrationerna.
– Eleverna i bägge skolorna är enormt stolta och förväntansfulla, berättar Melisa Demirkiran som är hjärnan bakom projektet ”Från ord till bild – en gemensam skapelse”.
Melisa Demirkiran.
Hon hade länge tänkt på hur få kontakter som fanns mellan skolorna, trots att bara en busstur på 10–15 minuter skiljer dem åt. När hon började som lärare 2011 jobbade hon själv på Tallidsskolan i Botkyrkastadsdelen Fittja, ett utsatt område med stora socioekonomiska utmaningar. Nu jobbar hon på Utsäljeskolan i Segeltorp, ett villaområde i grannkommunen Huddinge.
– Det är bara något enstaka barn i respektive klass som någonsin besökt den andra stadsdelen.
Från sin tid på Tallidsskolan kände hon en lärarkollega, Moreen Opwapo, som hon kontaktade i höstas. De beslutade att ta ett första steg för att bygga broar mellan sina elever: att de skulle inleda en mejlväxling.
– Vi hjälpte eleverna med frågor och med foton som de kunde skicka till varandra. De blev alltmer nyfikna och ville veta mer om den andra skolan, vad eleverna höll på med där.
Ett förarbete av det här slaget är helt centralt om man vill inleda ett djupare samarbete, menar Melisa Demirkiran.
– Börja med att bygga relationer, med att få eleverna att lära känna varandra. Då blir det lättare att sedan gå vidare till mer konkreta projekt. Vi jobbar hela tiden med skolans ledord: ”Det är viktigt för mig att det går bra för dig”.
När hon i början av den här terminen berättade för sina elever att deras texter skulle illustreras med bilder från de nyvunna vännerna på Tallidsskolan blev de entusiastiska.
– Det ökade deras motivation: ”tänk att någon annan ska rita bilder till min text!” De växte med uppgiften, det blev plötsligt viktigt på riktigt.
Eleverna fick själva hitta på sina historier, men för att ge dem inspiration kastade hon fram ämnen som ”Hunden som försvann” och ”En dag på Gröna Lund”. De fick skriva för hand först, sedan fördes texterna över till ett Google-dokument.
Eleverna på Utsäljeskolan har skrivit sina historier för hand och sedan fört in dem i datorn.
Under terminen har de hållit löpande kontakt och berättat hur arbetet framskrider.
– Det har växt fram en stark känsla av att de gör detta tillsammans.
Eleverna såg nyligen det färdiga resultatet och är förväntansfulla inför utställningen. Melisa Demirkiran hoppas att många vårdnadshavare från bägge skolorna hittar dit.
– Kanske kan vi också bidra till att det byggs broar mellan vuxna.
För eleverna väntar ytterligare samarbeten, redan i höstas bestämde de sig för att bli ”vänskolor” och fortsätta kontakten på olika sätt genom hela lågstadiet.
– Förhoppningsvis kommer mina elever och eleverna på Tallidsskolan minnas detta samarbete hela livet.
Här är några av historierna som ska visas upp på biblioteket i Huddinge nästa vecka.
LÄS ÄVEN
Därför kontrollerar hon alla sexåringarnas grovmotorik
Så lyfter teoretiska ämnen med praktiska moment
Körling: Pippi Långstrump behövs när galenskaperna sprider sig
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?
Pedagogiska tips Lågstadielärarens uppgift gör begreppet friktion konkret.
Krönika Läraren: Leken riskerar att förlora sin viktiga plats.
Forskning Forskaren: Får negativa konsekvenser för det svenska språket.
Reportage ”Barnen blir mer engagerade och får ökad lust att lära.”
Pedagogiska tips Lärarnas metod lär eleverna att använda interpunktion rätt.
Skolmat Forskarens fem bästa tips.
Forskning Forskaren: Idealen krockar med praktiken.
Pedagogik ”I årskurs 3 fick alla våra elever godkänt i delen om beskrivande text.”
Fokus ”De ska tro på sin egen förmåga och våga vara aktiva.”
Skolövergång Lärarnas granskning avslöjade stora brister: ”Ett dike”.
Lovskola Ny utvärdering: ”Vissa elever dubblade sin läshastighet.”
Praktiska tips ”Vi såg omedelbart bättre resultat på prov och i läxförhör.”
Pedagogik ”Ett verktyg för att få eleverna att tänka till kring sitt lärande.”
Pedagogik Läraren om metoden som ger tydliga resultat.
Debatt ”Utan förmågan att läsa och skriva begränsas våra möjligheter.”
Krönika ”Jag kan inte hjälpa det men jag är sjuk.”
Undervisning ”Jag kan inte göra mer än mitt bästa”
Forskning ”Synliggör olika moment i berättelsen men metaforer som används kan även distrahera.”
Debatt ”Varför har vi lärare så lågt självförtroende i att berätta om den lustfyllda läsningen?”
Arbetsmiljö Sveriges Lärare: Klasserna måste bli mindre och stödinsatserna fler.
Reportage ”Vi har lyft läsningen på ett sätt som jag inte varit med om tidigare under mina snart 30 år som lärare.”
Undervisning ”Alla elever blir väldigt fokuserade och alla lyckas.”
Krönika ”När betygen inte räcker till påverkas känslan av att tillhöra.”
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Debatt ”Var är kajen, den hamn där vi avgav våra sköna löften.”
Forskning Professorn prisar kloka uppgifter som saknar ”rätt” och ”fel”.
Krönika ”Jag har trängt mig på utan att visa hänsyn och respekt.”
Läsning Eleverna har läst mer än två timmar varje dag.
Krönika ”Det mest läsfrämjande ordet är ja.”
Pedagogik ”Att enbart bedöma SO och NO genom att yngre elever får skriva texter ger för lite.”
Krönika ”Hur är det ställt med tilliten till skolans arbete?”
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.
Krönika ”Låt mig för evigt få ärva dina elever.”
Krönika ”Låt dem slå sig ner på osynliga stolar i lärarrummen.”
Krönika ”Det är där all skolutveckling måste ta sin början.”
Forskning Forskaren: Elever vill använda skrivande för att lära sig ett ämnesinnehåll.
Krönika ”Elevernas val av böcker måste fortsatt få vara deras.”
Krönika ”En kvart om dagen är ynkligt lite.”
Lärarutbildning ”Jag hade önskat ett större fokus på läsinlärningsmetoder.”
Krönika Testa dina elever med svensklärarens frågesport.
Krönika ”I skolans värld har vi ingen lång försäsong där vi kan spela ihop laget.”
Debatt ”Jag har med fasa åsett hur läs- och skrivinlärningen försämrats i grundskolan.”
Lektionstipset Läraren i förskoleklass: Motivationen smittade och flera elever ville testa.
Krönika ”Låt oss låna en nypa av Karlssons framtoning.”
Reportage ”Det är väldigt roligt att få ett pris för något man arbetar med varje dag.”
Forskning Forskarens fyra tips.
Forskning Forskaren: Resultatet går stick i stäv med vad man hör och läser om i media.
Krönika ”Vi har blivit en aning stela och våra munnar har blivit för raka.”
Läsning Lågstadieläraren: Vanliga skönlitterära verk ger eleverna en helt annan lust.