
Konsekvenskartan har minskat konflikterna på fotbollsplanen. Foto: André de Loisted.
Lärare i fritidshem Melek Erdal berömmer Florence Hötzel i årskurs tre som lär Folke Jonsson, i årskurs ett, spelreglerna. Foto: André de Loisted.
Reportage På Södervångskolan i Burlöv är lärarna i fritidshem tillsammans med eleverna hela dagen. De planerar dessutom verksamheten ihop med en specialpedagog och har fått till trygga rutiner på fritidshemmet.
Varje dag är lärarna i fritidshem Melek Erdal, Gordana D. Ahlbin och Sofie Larsson med varsin klass från första lektionen iskolan. De jobbar på Södervångskolan i Burlöv, en kommun med såväl pampiga gamla burspråksvillor som miljonprogramsområden, lokaliserad bland de bördiga fälten mellan Lund och Malmö.
– Vi jobbar i team med varsin klasslärare. Under skoldagen har vi rollen just som lärare i fritidshem och håller i en del egna aktiviteter. Det handlar alltså inte om att vara något slags resurs i klasserna, vi har vår egen roll, säger Melek Erdal.
Det arbetssättet, där hon och kollegorna får följa eleverna hela dagen, är mycket värdefullt, tycker hon.
– Att både jag och flera av mina kollegor har börjat bli inventarier här beror på att vi trivs så bra, skrattar Melek Erdal, som varit arbetsplatsen trogen i många år nu.
Varje eftermiddag, när elevernas sista lektion börjar, träffas fritidsteamet gemensamt för att förbereda och prata sig samman inför eftermiddagen.
– Under denna avstämning hinner vi dela med oss till varandra om det är något särskilt som har hänt under skoldagen som de andra bör känna till för att möta eleverna på bästa sätt, förklarar Gordana D. Ahlbin.
Det var i kontakt med Annelie Karlsson, skolutvecklare och författare till bland annat boken ”Specialpedagogik för fritids”, som tidningen Fritidspedagogik fick tips om just Burlövs kommun. Här jobbar Josefine Schrewelius som biträdande rektor med ansvar för fritidshem på bland annat Södervångskolan. Men hon har även en bakgrund som fritidspedagog och senare fritidshemsutvecklare i kommunen.
– Mitt hjärta brinner extra mycket för fritids, som är en stor del av elevernas dag. Vi har fått flera saker på plats i Burlövs kommun som handlar både om hur organisationen är utformad, men också om ett specialpedagogiskt förhållningssätt som ju gagnar alla elever.
Josefine Schrewelius. Foto: André de Loisted.
I dag samarbetar man mer över gränserna i kommunen, både lokalt på skolorna och centralt, där centrala elevhälsan varit en stor tillgång i satsningen på fritidshemmen.
– Det har gett ringar på vattnet i hela kommunen. Vi pratar fritids på ett helt annat sätt, det är fantastiskt att få vara del av denna resa!
Att fritidspersonalen följer eleverna från skolstart på morgonen är ett konkret exempel som underlättar det specialpedagogiska förhållningssättet, menar Josefine Schrewelius. En annan är att specialpedagogen på Södervångskolan, Carina Engström, har ett nära samarbete med fritidspersonalen. En gång i månaden är hon med på teamets planeringsdag, som de har gemensamt en gång i veckan.
– Men vi möts ju även i elevhälsoteamets andra möten när det rör enskilda elever som fritidspersonalen kommer i kontakt med i de respektive klasser de arbetar i under skoldagen. Här är puckarna korta, vi har i princip daglig dialog, säger Carina Engström.
Elevens behov av särskilt stöd upphör inte bara för att klockan blir ett eller två.
Att hon har öronmärkt några timmar i månaden åt att enbart sitta ner med fritidshemspersonalen och vara del i deras planering är dock viktigt. Det leder till att det specialpedagogiska perspektivet hela tiden finns med och utvecklas även i fritidshemmets verksamhet. Konkreta resultat av det är exempelvis att fritidshemmet numera arbetar aktivt med bildstöd och tydliga rutiner samt har sett över den pedagogiska miljön och rensat bort rejält bland sinnesintrycken.
– Tidigare hade vi väldigt mycket framplockat. Nu finns det i stället bakom skåpsdörrar som är märkta med text och bildstöd. Det är viktigt att eleverna lätt kan hitta och få överblick över vad som erbjuds även om inte allt är framme, säger Melek Erdal.
När specialpedagog Carina Engström arbetar med anpassningar och åtgärdsprogram har hon och övriga kollegor inom elevhälsoteamet dessutom alltid med fritidshemmet i dem. På vilket sätt kan verksamheten möta elevens behov? Behöver någon resurs eller särskilt stöd följa med från skolan och finns det utmaningar just i övergångar och fritids som verksamhet?
– Det är jätteviktigt att tänka dagen som helhet. Elevens behov av särskilt stöd upphör inte bara för att klockan blir ett eller två, säger Carina Engström.
Konsekvenskartan har minskat konflikterna på fotbollsplanen. Foto: André de Loisted.
Fritidshemspersonalen arbetar även med konsekvenskartor i elevgruppen generellt, som ett sätt att förebygga konflikter. Den idén är ett exempel på något som från början kom från fritidspersonalen men numera även används i skolverksamheten. Behovet blev tydligt i samband med att det uppstod en del gnissel på fotbollsplanen. Eleverna fick själva komma överens om och skriva ner gemensamma regler och fundera på vad som händer vid schysst respektive oschysst spel. Vill de ha glada kompisar och en kul match? Eller vill de att någon gråtande ska springa därifrån och att det kanske till och med blir slagsmål?
– Det är ett ganska enkelt val för många. Numera brukar det räcka med att påminna om konsekvenskartan när stämningen börjar bli irriterad, säger Gordana D. Ahlbin.
Carina Engström tycker att det är värdefullt att de olika yrkesgrupperna kan dela med sig av sina respektive professioner och erfarenheter.
– Jag lär mig mycket från fritidspersonalen och det nära samarbetet med dem gör att jag har stor insyn även i vad som sker på fritids. Att vi kan möta eleverna utifrån ett ”hela-dagen-perspektiv” påverkar även måluppfyllelsen i skolan positivt, säger hon.
Gordana D. Ahlbin tillägger att fritidsteamet dessutom alltid kan ta kontakt med Carina Engström om det uppstår utmaningar runt någon enskild elev.
Det är dags för eleverna att komma in efter utevistelsen som följt på dagens mellanmål. På Södervångskolans fritidshem arbetar man i teman som löper i sexveckorssjok. För varje ny vecka finns dagarnas planering med bildstöd tydligt uppsatt såväl inne i fritidsrummet som ute i varje klass kapprum. Man har under det senaste läsåret hunnit ta sig igenom teman som exempelvis friluftsliv, mello, talang, hållbar utveckling med efterföljande skolgårdsloppis, gladiatortema och fotboll med avslutande turnering. Vid tema-arbete arbetar personalen i stationer under ungefär en timmes tid varje eftermiddag. Varje tema avslutas alltid med en gemensam fest.
– Det är ett sätt att skapa gemenskap på fritids, men också ett tillfälle att regelbundet bjuda in vårdnadshavare, säger Gordana D. Ahlbin.
Specialpedagog Carina Engström jobbar nära fritidsteamet. Här tillsammans med lärare i fritidshem Sofie Larsson. Foto: André de Loisted.
Vid varje veckas planering, den som är förstärkt med bildstöd, är dessutom alltid målet med dagens aktivitet förklarad.
– Vi märkte att eleverna ofta frågade om varför vi exempelvis skulle baka, ha kull eller spela brädspel, förklarar Melek Erdal.
I övrigt bygger även temaaktiviteterna på val inom givna ramar. När man exempelvis jobbade med fotbollstemat, utifrån att många elever har ett stort fotbollsintresse, gick det att välja alltifrån konditionsträning till vanlig fotboll, att vara med i hejaklack och träna danser och ramsor eller att pyssla och tillverka skyltar och andra tillbehör.
– Eleverna väljer själva aktivitet. Blir det många på en och samma station delar vi in i än mindre grupper. Det är ett sätt för oss att kunna se till att olika elever möts och umgås utifrån de behov vi ser i det sociala, säger Gordana D. Ahlbin.
Sofie Larsson är ny i arbetsgruppen. Hon står mest och ler hela tiden.
– Jag är full av nya intryck. Anledningen till att jag sökte mig just hit är förhållningssättet. Att hela skolans personal jobbar som en enhet och att vi följer eleverna genom hela dagen.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.
Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.
Pedagogiska tips I skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö gör eleverna egna böcker och får tips av läraren i fritidshem Helén Englund Dock.
Lärarpriser Vi lärare i fritidshem utgör första linjen för att motverka konflikter och skapa trygghet i skolan, säger Gustav Sundh, som tilldelas en fint pris.
Undervisning Vilket av läroplanens områden är roligast att undervisa om i fritidshemmet – och vilket är knepigast? Vi bad tre lärare svara.
Forskning Mellanmål och andra rutinsituationer på fritidshemmen måste utgå från en pedagogisk idé, framhåller forskaren Karin Lager i en ny studie.
Så gör vi Det är många barn som är osäkra i dag, så vi måste jobba för att alla ska vara trygga, säger Marie Estéen, lärare i fritidshem.
Särskilt stöd Personal på fritidshem har kunskap om elever som skolan saknar, kunskaper som behövs för att ge barnen stöd – men många skolor är dåliga på att ta tillvara dessa kunskaper. Det slår Skolinspektionen fast.
Debatt Fritidshemmet är en arena där barn kan utveckla sitt ledarskap, något som borde lyftas fram mer, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lokaler som inte är ändamålsenliga påverkar verksamheten, säger Forskaren Christina Grewell.
Krönika Varför ses inte emotionell sensitivitet som något positivt, frågar sig Irina Eriksson.
Reportage Lugnare och gladare barn när fritidsavdelningen går till skogen fyra dagar i veckan.
April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!
Elevhälsa Det känns lyxigt att ha ett nära samarbete med elevhälsan. Det säger Malin Tärnklint, lärare i fritidshem på Svanetorpskolan i Burlöv. Kuratorn eller specialpedagogen deltar i möten med fritidshemmets personal varje vecka och besöker verksamheten då och då.
Gästkrönika Jag älskar att lyssna på barns samtal och få en inblick i deras värld, allt från prat om kärlek, vem som bäst av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. När vi har fem tysta minuter på lunchen eller mellis dödar vi lite de samtalen, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Fackböcker Matematik i fritidshemmet är ett ”görande”, menar Anna Wallin. ”Den blir en del av spelet som spelas eller leken som leks.”
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.