Tack vare en positiv rektor får Cecilia Åkesson arbeta med pedagoghundarna Figge och Oboy i sin undervisning. Foto: André de Loisted
Till startsidan
Reportage
På Vegalyckan i Lund jobbar läraren i fritidshem Cecilia Åkesson tillsammans med sina specialutbildade hundar. Hon ser dem som en stor tillgång i alltifrån konfliktlösning till övningar i sociala färdigheter.
Klass 3A på F-3-skolan Vegalyckan i Lund är delad i halvklass. Ena gänget är inne i hemklassrummet och har svenska med klassläraren, medan resten står utanför dörren till fritidspedagog Cecilia Åkessons alldeles egna ”hundklassrum”. För vissa är det svårt att stå still, de studsar förväntansfullt upp och ner. Här, bakom fönsterglasen, väntar nämligen de två finska lapphundarna Figge och Oboy. De ser ut som en blandning mellan extremt gosiga teddybjörnar och varg. Inte konstigt att många av nioåringarna smälter.
– Varsågoda och kom in. Vi gör som vanligt, vi går in på led och alla som vill får klappa Figge som hälsning, säger Cecilia Åkesson när hon öppnar klassrumsdörren.
När man inte kommer vidare är det väl värt att pröva nya vägar.
År 2014 var hon först i södra Sverige med att tillsammans med sina dåvarande hundar, pappa och farbror till de nuvarande fyrbenta kollegorna, bli certifierad som pedagoghunds-ekipage.
”Ställ er på en höjd”, stod det på kortet som tredjeklassarna Livia, Ellen, Matteo, Vanda och Selma drog ur Oboys väst. Foto: André de Loisted
– Då var skolor långt mer skeptiska. Vi togs in i olika kortare projekt och tilläts enbart arbeta utomhus. Jag hade eget företag då och blandade skoljobben med uppdrag på exempelvis bibliotek eftersom hundarna också är läshundar, säger Cecilia Åkesson.
I grunden är hon lärare i fritidshem samt idrottslärare. Hon hade jobbat som det ett bra tag när hon fick syn på en annons om en utbildning till pedagoghunds-ekipage.
– För mig kombinerar det två saker jag älskar: pedagogik och hundar.
Efter ett och ett halvt års distansstudier för henne och hundarna kom en examinator ner till Skåne och kontrollerade kunskaperna.
– Jag utbildade mig vid ett seriöst institut som kräver lärarlegitimation i grunden. Men det här är en växande bransch och det är väldigt olika krav hos olika utbildningar.
Vi återvänder till klassrummet på Vegalyckan. Tidigare användes denna sal som ateljé men numera disponerar Cecilia Åkesson och pedagoghundarna den på heltid.
Tack vare en positiv rektor får Cecilia Åkesson arbeta med pedagoghundarna Figge och Oboy i sin undervisning. Foto: André de Loisted
– Här har vi samarbets- och värdegrundsövningar med grupper, men även stödinsatser i ämnesundervisning eller sociala övningar för enskilda elever. När man inte kommer vidare är det väl värt att prova nya vägar. Pedagoghundarna är ett kompletterande verktyg, vid sidan av många andra. För vissa elever fungerar det, för andra inte.
Att Figge och Oboy har ett eget rum underlättar vad gäller allergier. De får dessutom enbart använda vissa ingångar och korridorer in i skolan, som är tydligt märkta med foton. På så vis kan de som är allergiska undvika inomhuslokaler där hundarna vistas.
– Men vi har faktiskt inte haft några större klagomål. Det finns ett fåtal allergiska elever på skolan, men eftersom allt sker i som mest halvklass behöver de aldrig vara med. Andra elever är med, men undviker att klappa hundarna. När skolan rekryterar ny personal står det om oss i annonsen, på så sätt söker man sig inte hit om man ser det som ett problem, säger Cecilia Åkesson.
Tredjeklassarna har satt sig i en ring på mjuka mattor. Cecilia Åkesson träffar alla elever i grupper om halvklasser på det här viset två gånger per termin.
Skapar trygghet på raster genom att erbjuda en gosig, varm päls att klappa. De bär även med sig aktivitetskort för den som inte vet vad hen ska göra.
Är läshundar och inspiratörer med olika läsutmaningar.
Hjälper eleverna att bli bättre på samspel genom värderings- och samarbetsövningar.
Promenerar med elevgrupper, ”walk and talk”.
Tränar sociala färdigheter med enskilda elever.
Jobbar språk- och matematikstärkande för elever i behov av extra stöd.
Stärker relationerna mellan Cecilia Åkesson och eleverna.
– Det gör att jag bygger en relation till alla elever och Figge och Oboy blir hela skolans hundar. Många elever får lättare att komma fram till mig sedan, för vi har hunnit prata om viktiga frågor under dessa samlingar. Det kan jag använda mig av när det blir konflikter mellan elever på raster.
Figge sätter sig i knäet på den elev vars tur det är att prata, om eleven vill det. Den här gången Matteo. Foto: André de Loisted
I dag är temat känslor. Hur kan man förstå dem och hur kan de hanteras? Figge ska få slå en tärning, eller snarare putta med ena tassen. På den finns olika uttryck, gestaltade genom foton på hundansikten. Första slaget illustrerar känslan ”arg”, konstaterar eleverna. Nu ska de dela in sig i grupper och tillsammans skapa en staty som beskriver denna känsla. Det kräver såväl samarbete som att tänka efter hur man egentligen ser ut när man är arg. I en av grupperna ställer sig några elever i en ställning där de måttar slag. Den tråden fångar Cecilia Åkesson genast upp.
– Vad tänker ni om att slåss när man är arg? Är det ett bra sätt? Finns det något annat sätt som kan fungera bättre?
Det blir diskussion. Någon säger att han aldrig slår folk som han känner, en annan att hon bara slår sin storasyster.
– Jag slåss inte, jag går in på mitt rum, säger Ellen Berggren.
Ja, så gör vissa, konstaterar Cecilia Åkesson. Vill vara ifred och går iväg när de blir arga. Då ska man kanske låta dem vara ifred en stund.
– Vad tänker ni, är det bättre att gå iväg än att slåss? Och vet ni, på mig brukar det i stället komma tårar, säger hon och eleverna funderar en stund över detta.
Lapphundarna Figge och Oboy finns till hands med aktivitetskort på rasten. Foto: André de Loisted
Efter en halvtimme är det dags för skiftbyte. Oboy har legat och sovit i ett hörn under tiden som Figge har jobbat. När nästa halvklass är på väg in byter de plats. Att förhålla sig till så här många människor är krävande för hundarna, förklarar Cecilia Åkesson. De orkar inte för långa stunder.
– På fritids kan jag inte ha med dem. Det är för många elever på en gång. Då ligger de här i klassrummet och vilar. För tillfället jobbar jag dock bara en eftermiddag i veckan på fritids, våra uppdrag under skoldagen har utökats allt mer.
Det är dags för rast och Figge och Oboy går ut på skolgården tillsammans med Cecilia Åkesson. De får på sig sina aktivitetsvästar med fickor i. Här kan elever dra kort, om de har svårt att komma på något att göra på rasten. På något står det ”krama tre träd”, på ett annat ”ställ dig på en höjd”.
– Det är inte alltid så lätt att veta vad man ska göra på rasten. Det här är populärt, men naturligtvis helt frivilligt. Det finns också elever som kommer fram och bara hänger med oss, snackar och gosar med killarna. Det ger trygghet och lugn för många, säger Cecilia Åkesson.
En annan aktivitet som hon och hundarna gör två gånger i veckan är ”walk and talk”. Det innebär en 20 minuters hundpromenad i närområdet tillsammans med som mest sex elever åt gången. Eleverna kan själva ansöka om att få vara med, men initiativ tas även från lärarhåll.
Att få klappa en mjuk päls kan ge trygghet. Foto: André de Loisted
– Det kan handla om att en konflikt behöver redas ut mellan några elever. Att gå på hundpromenad tillsammans avdramatiserar ofta samtalet. Men det kan också handla om att elever behöver gå iväg som paus för att orka hela skoldagen eller att någon helt enkelt behöver det för fysiskt eller mentalt välbefinnandet. Eller så kan det handla om elever som behöver öva på svenska.
Hur pass vanligt det har blivit med pedagoghundar i svenska skolor finns det ingen statistik på. Men Cecilia Åkesson tror att hon är ganska ensam om att vara tillsvidareanställd på heltid på en och samma skola.
– Jag är med i en Facebookgrupp för pedagoger som arbetar med hund i skolan och där är vi i dagsläget 48 medlemmar. Men det finns säkert fler. Vi skulle önska att det blev mer likvärdigt i vilka kunskaper man får med sig från de olika utbildningarna och att det alltid ska vara en påbyggnad som kräver pedagogisk utbildning och erfarenhet i botten. På så sätt skulle det också bli tydligare för skolorna vad vi kan tillföra.
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Debatt I många skolor innebär samverkan bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem i Tyresö.
Krönika Det är så viktigt att vi vänder blicken mot vårt sätt arbeta och organisera verksamheten, skriver Sofia Grimm.
Kompetensutveckling ”En fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen”, säger Hanna Almcrantz hos Sveriges Lärare.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.