Dramalekar får eleverna att använda fantasin

Foto: Tobias Andersson

Elise Gustafsson, Kerstin och Vilmer eleverna värmer upp inför dramaleken.

Dramalekar kräver planering, men ger mångfalt tillbaka, anser Elise Gustafsson.
– Det är så mycket som barnen får träna på: fantasi, kreativitet, samspel, kommunikation och inte minst att visa respekt för varandra.

Det har skrattats mycket på Sjölunda skolas fritidshem i Lidköping.

– Direkt efter dramaleken är barnen så glada, en känsla som de ofta bär med sig efteråt, säger Elise Gustafsson.

Som när de får uppgiften att ”bygga statyer av en känsla”.

– När ert fotbollslag vunnit en match, hur ser ni ut då? Det är fascinerande hur de lär sig att uttrycka känslor bara genom att stå helt stilla.

Tränar barnens fantasi

Snarare än att kalla det för teater vill hon tala om ”kreativa uttryckssätt”. Fritidshemmets läroplan nämner ”drama”. Elise Gustafsson ser det som ett sätt att träna barnens fantasi.

– Vi kan till exempel välja temat ”stranden”. Det börjar med att ett barn sätter sig på golvplätten framför oss och börjar föreställa att hon leker i sanden. Sedan får barn efter barn komma fram och föreställa andra saker som man gör på stranden.

Snurrigt. Här gäller det att härma varandras rörelser.

Alla får vara med

Elise Gustafsson har lång erfarenhet av drama, hon har spelat i lokala teatergrupper och varit ungdomsledare på gymnasiet. På utbildningen till lärare i fritidshem fanns vissa dramainslag, men inte mycket. 

När hon började arbeta för 15 år sedan var det självklart att också utveckla teaterintresset.

– Ett bra tips för att få uppslag är sajten dramaövningar.se, där finns många konkreta dramalekar.

Under det här läsåret har hon ordnat dramalek varje onsdag i musiksalen för alla fyra avdelningar på hennes fritidshem.

– Vi vill ge alla möjligheten att vara med, och det känns bra att min kompetens används i hela huset.

Så ordnar du dramalekar

  1. Första gången ni presenterar dramaleken, gör det med inlevelse, gärna med gester och kroppsspråk.
    Förklara ord innan, exempelvis vad olika känslor kan vara. Ingen ska tvingas att vara med, men kanske kan de lockas? Ofta kan man känna om någon vill, men inte vågar. Då kan barnet få vänta, titta på hur de andra gör, sedan få hjälp att ta steget.
  2. Det är ofta barn i 6–8-årsåldern som är mest intresserade av dramalekar, men det fungerar bra att ta med äldre barn också, man får bara anpassa lekarna utifrån ålder. Det går fint att vara upp till 15 barn på en gång, men är fler inblandade kan väntan bli för lång. Färre en sex kan däremot bli tråkigt. Idealisk tid att hålla på är 30–45 minuter.
  3. Barnen är nyfikna på hur de såg ut när de hade sin dramalek. Fotografera gärna och gör collage som kan sättas upp på väggen. Det kan i sin tur inspirera andra att vilja vara med nästa gång. Rekvisita och utklädningskläder också? Inte nödvändigtvis, men effekten blir förstås ännu starkare om till exempel trollet i Bockarna Bruse gömmer sig under en filt.
  4. Om fritidshemmet har flera avdelningar är det en god idé att bjuda in alla intresserade en dag i veckan. Det gör att fler barn får pröva på och att de barn som kommer är de mest intresserade. Därtill använder man den dramakunniga medarbetarens kompetens ”i hela huset”.

Elise Gustafsson

Bor: I Lidköping. 
Ålder: 39 år.
Yrke: Lärare i fritidshem.
Det bästa med yrket: Relationerna och de dagliga mötena med eleverna. Du vet aldrig vilka samtalsämnen som kommer på tal under en dag!