
Hans Flygare är arbetsmiljöexpert på Lärarförbundet.
Hoten mot lärarna Det går att sätta ned foten mot hot och våld. I första hand genom krav på åtgärder från arbetsgivaren. Om inte det får gehör kan det leda till skyddsstopp.
Hans Flygare är arbetsmiljöexpert på Lärarförbundet.
En vägledande princip för att avgöra om man bör gå vidare med en händelse, är att tänka att skolan inte är någon isolerad ö. Det råder Hans Flygare som är arbetsmiljöexpert på Lärarförbundet.
– Det som är oacceptabelt i samhället i övrigt, är det även i skolan.
Hans Flygares råd är att i första hand alltid informera sin chef. Arbetsgivaren är arbetsmiljöansvarig och skyldig att rapportera, dokumentera, se över rutiner och vidta åtgärder. Om du skadats i jobbet ska arbetsgivaren anmäla det till Försäkringskassan och i allvarliga fall även till Arbetsmiljöverket.
– Som medarbetare ska du tänka på att även dokumentera själv, säger Hans Flygare.
Har du fått synliga skador som exempelvis blåmärken? Fota med mobilen, eller be en kollega göra det. Skriv även ner förloppet så snart som möjligt, de flesta glömmer detaljer snabbt. Är man skadad ska även kontakt med vården tas omgående.
– Det ger viktigt underlag när händelsen ska utredas.Vårt råd är att även anmäla till Afa Försäkring, säger Hans Flygare och påminner om att det aldrig går att veta om något ger problem längre fram. Han har själv stött på sådana ärenden.
Läs mer på Lärarförbundets sida om hot och våld på arbetsplatsen.
– En lärare slog huvudet i golvet efter en oavsiktlig knuff från en elev. Läraren tyckte inte att det var så farligt då och gjorde inget. När läraren sedan fick problem med yrsel och balans flera månader efteråt, fanns ingen anmälan eller vårdkontakt. Därmed gick det inte att få ut någon försäkring.
Ibland fungerar inte samarbetet med arbetsgivaren. Då kan skyddsombudet göra en begäran om arbetsmiljöåtgärd till arbetsgivaren, en så kallad 66A-anmälan.
– Händer inget, eller om åtgärderna är otillräckliga, kan skyddsombudet vända sig till Arbetsmiljöverket för avgörande. Om det finns akut fara för hälsa eller säkerhet och arbetsgivaren inte går att nå eller inte agerar, finns ytterligare ett verktyg. Det heter skyddsstopp, görs alltid av skyddsombud och innebär att verksamheten, eller delar av den, omedelbart stängs.
– Mitt råd är att alltid söka stöd hos huvudskyddsombudet eller ringa oss för att då inte stå ensam, säger Hans Flygare.
Afa Försäkring är samlingsnamnet för Afa Trygghetsförsäkringsaktiebolag, Afa Sjukförsäkringsaktiebolag och Afa Livförsäkringsaktiebolag.
Justitieombudsmannen, JO, anser att skolor bör vara försiktiga med att polisanmäla barn under 12 år. Uttalandet har lett till diskussion inom lärarkåren.
Arbetsmiljöexpert Hans Flygares råd är att generellt följa JO:s linje.
– Så pass unga människor blir ju inte dömda och ärendet hamnar ändå hos socialtjänst. Det handlar ju om att barnet behöver stöd, inte straff. En orosanmälan ger förhoppningsvis just den effekten och en sådan är vi enligt skollagen alltid skyldiga att göra om vi misstänker att ett barn far illa.
Det finns dock de som tycker att polisanmälan är viktig, inte minst för statistiken. Dessutom kanske man vill försäkra sig om att rättsliga instanser får kännedom om ärendet, det pratas ju mycket om att fånga upp barn tidigt i kampen mot en växande ungdomskriminalitet.
– Socialtjänsten blir ändå ansvarig myndighet. Det kan dock finnas fall där polisanmälan styrker och markerar att det är akut och mycket allvarligt. Jag har dock svårt att ge generella råd om vilka händelser det kan handla om, skolan måste göra en bedömning i det enskilda fallet, säger Hans Flygare och lyfter att det är jätteviktigt att man pratar om det här i kollegiet.
– Man bör ha rutiner så att medarbetare vet vad som gäller.
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”