Jubel för en Uniq satsning

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Jublet är inte att ta miste på. På en månad har försäljningen av det egendesignade armbandet ”#uniq” dragit in så mycket pengar att det räcker till den planerade klassresan.
– Helt otroligt vad stort det blivit, säger Olle Cleve, 15.

Foto: Ulf Lodin

Läraren Denice Sverla är uppenbart stolt när hon blickar ut över klassen.

– Jag är väldigt glad men inte jätteförvånad. Elever som går på grundsärskolan har ofta förmåga att lära sig så mycket mer än många tror. Våra läroplaner, grundsärskolan och grundskolan, skiljer sig inte allt för mycket åt. Vi tränar liksom grundskolans ämnesspecifika förmågor i alla ämnen och har ett något förenklat centralt innehåll att förhålla oss till.

– Det ligger en gammal förlegad tradition och fördomar kring att grundsärskolan ska bedriva ett omsorgsrelaterat uppdrag, vilket är felaktigt. Vi ska bedriva ett kunskapsuppdrag, men behöver vara lite extra kreativa hur vi först konkretiserar vår undervisning för att sedan lära eleverna att abstrahera och använda sina kunskaper.