
Skolinspektionens generaldirektör Helén Ängmo. Foto: Linnéa Borgert
Botkyrka
Det var i januari som Skolinspektionen beslutade om att använda det yttersta maktmedlet mot kommunala skolor – att låta staten gå in och bestämma. Det är första gången någonsin åtgärden används, men enligt Helén Ängmo, generalsekreterare för Skolinspektionen, var beslutet självklart.
– Vi hade inte fått rättelser när vi hade beslutat om viten, trots att ledningen kände till bristerna. Då bedömde vi att det inte räckte med nya viten utan att vi behövde gå in med den här åtgärden, säger hon.
Skolinspektionens personal lämnade Storvretskolan i Botkyrka kommun i slutet av september och på onsdagen kom det uppföljande beslutet. Nu når Storvretskolan upp till lagens krav, enligt Skolinspektionen.
Skolinspektionens generaldirektör Helén Ängmo. Foto: Linnéa Borgert
– Stora insatser har gjorts på skolan. Våra rådgivare har varit mycket aktiva och klargjort lagstiftningens krav. Vi ser också att kommunledningen har prioriterat resurser och gjort stora insatser. Det har varit en rektor och en biträdande rektor som har jobbat väldigt aktivt, säger Helén Ängmo och fortsätter:
– Sedan tror jag också att det är kraftfullheten i en skarp åtgärd som har gjort verkan här. Att det i vissa lägen är så att det behövs, för det här har lett till helt andra prioriteringar.
Bland annat ser Skolinspektionen att läget har blivit bättre på Storvretskolan när det gäller särskilt stöd till elever, värdegrundsarbete, studiero, trygghet och att lärarna samverkar för att nå utbildningsmålen.
Skolvärldens reportage om Storvretskolan i april 2019.
Agneta Kenneberg är en av två rådgivare som varit på plats under åtta månader på Storvretskolan. Redan när Skolvärlden besökte skolan cirka en månad in i arbetet hade en hel del hänt, bland annat hade ledningen bytts ut och eleverna hade börjat ta av sig jackor och skor i klassrummen.
Kenneberg säger att hon såg en stor skillnad när hon lämnade skolan jämfört med när hon kom dit.
– Det har skett jättemycket förändringar och bristerna är avhjälpta. I grunden handlar det ju om förutsättningarna för lärare att bedriva undervisning. Det handlar om trygghet, studiero och om ordningsregler, säger hon.
Kan man säga att alla brister är avhjälpta?
– Vi är väldigt tydliga med att man nu når upp till lagens krav, sen handlar det om att fortsätta arbetet för att också öka kvaliteten. Det är ju minimikravet att man lever upp till lagens krav, och skolan har stora utmaningar. Nu måste man arbeta med att se till att de här åtgärderna och förändringsarbetet får fortsätta.
| Foto: Magnus Glans
Hur lätt tror du att det är för skolan att fortsätta leva upp till de här kraven när ni lämnar?
– De har en grund att stå på nu och rutiner. Man har någonting att bottna i och det finns dokumenterat så man kan fortsätta. Det finns en organisation på skolan som vi nu verkligen hoppas att man fortsätter med.
Hur upplevde du den här tiden på skolan, det är ju ändå första gången som staten griper in på det här sättet?
– Det har varit speciellt, men också väldigt utvecklande och givande personligen. Också en möjlighet att med min erfarenhet och kompetens kunna bidra till den här skolutvecklingen som man har gjort.
Vi har fortsatta krav på andra skolor i kommunen som måste förbättras
Under nästa år kommer Skolinspektionen att följa upp hur det går för skolan.
– Vi kommer att göra en ny tillsyn för att se till att skolan lever upp till lagstiftningens krav. Nu är det viktigt att de får stärka de här goda strukturerna och jobba vidare med det en tid, men sen vill vi se att det gett en långsiktig effekt, säger Helén Ängmo.
Storvretskolan är dock inte den enda skolan som Skolinspektionen har ögonen på i Botkyrka kommun.
– Vi har fortsatta krav på andra skolor i kommunen som måste förbättras. Vi ser därför att Botkyrka kommun fortfarande har utmaningar som de behöver ta hand om, och det handlar om att rätta till brister på två skolor som vi ska följa upp till våren och det pågår också en uppföljning av ett vite på en tredje skola, säger Ängmo.
Anette Älmdalen, tillförordnad utbildningsdirektör i Botkyrka kommun, är glad över Skolinspektionens besked.
Hur ska ni göra för att Skolinspektionen inte ska behöva vidta sådana här åtgärder igen?
– Vi tänker långsiktigt och vill att alla våra skolor ska vara bra skolor. Storvretskolan behöver nu stabiliseras ytterligare så vi kommer jobba med att ha speciell uppföljning på skolan, precis som vi har med en del andra skolor som finns i avvikelsesystemet.
Statliga åtgärder för rättelse
Antalet tuffa åtgärder ökar
Notan för Botkyrka
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.