Skolinspektionens generaldirektör Helén Ängmo. Foto: Linnéa Borgert
Till startsidan
Botkyrka
Det var i januari som Skolinspektionen beslutade om att använda det yttersta maktmedlet mot kommunala skolor – att låta staten gå in och bestämma. Det är första gången någonsin åtgärden används, men enligt Helén Ängmo, generalsekreterare för Skolinspektionen, var beslutet självklart.
– Vi hade inte fått rättelser när vi hade beslutat om viten, trots att ledningen kände till bristerna. Då bedömde vi att det inte räckte med nya viten utan att vi behövde gå in med den här åtgärden, säger hon.
Skolinspektionens personal lämnade Storvretskolan i Botkyrka kommun i slutet av september och på onsdagen kom det uppföljande beslutet. Nu når Storvretskolan upp till lagens krav, enligt Skolinspektionen.
Skolinspektionens generaldirektör Helén Ängmo. Foto: Linnéa Borgert
– Stora insatser har gjorts på skolan. Våra rådgivare har varit mycket aktiva och klargjort lagstiftningens krav. Vi ser också att kommunledningen har prioriterat resurser och gjort stora insatser. Det har varit en rektor och en biträdande rektor som har jobbat väldigt aktivt, säger Helén Ängmo och fortsätter:
– Sedan tror jag också att det är kraftfullheten i en skarp åtgärd som har gjort verkan här. Att det i vissa lägen är så att det behövs, för det här har lett till helt andra prioriteringar.
Bland annat ser Skolinspektionen att läget har blivit bättre på Storvretskolan när det gäller särskilt stöd till elever, värdegrundsarbete, studiero, trygghet och att lärarna samverkar för att nå utbildningsmålen.
Skolvärldens reportage om Storvretskolan i april 2019.
Agneta Kenneberg är en av två rådgivare som varit på plats under åtta månader på Storvretskolan. Redan när Skolvärlden besökte skolan cirka en månad in i arbetet hade en hel del hänt, bland annat hade ledningen bytts ut och eleverna hade börjat ta av sig jackor och skor i klassrummen.
Kenneberg säger att hon såg en stor skillnad när hon lämnade skolan jämfört med när hon kom dit.
– Det har skett jättemycket förändringar och bristerna är avhjälpta. I grunden handlar det ju om förutsättningarna för lärare att bedriva undervisning. Det handlar om trygghet, studiero och om ordningsregler, säger hon.
Kan man säga att alla brister är avhjälpta?
– Vi är väldigt tydliga med att man nu når upp till lagens krav, sen handlar det om att fortsätta arbetet för att också öka kvaliteten. Det är ju minimikravet att man lever upp till lagens krav, och skolan har stora utmaningar. Nu måste man arbeta med att se till att de här åtgärderna och förändringsarbetet får fortsätta.
| Foto: Magnus Glans
Hur lätt tror du att det är för skolan att fortsätta leva upp till de här kraven när ni lämnar?
– De har en grund att stå på nu och rutiner. Man har någonting att bottna i och det finns dokumenterat så man kan fortsätta. Det finns en organisation på skolan som vi nu verkligen hoppas att man fortsätter med.
Hur upplevde du den här tiden på skolan, det är ju ändå första gången som staten griper in på det här sättet?
– Det har varit speciellt, men också väldigt utvecklande och givande personligen. Också en möjlighet att med min erfarenhet och kompetens kunna bidra till den här skolutvecklingen som man har gjort.
Vi har fortsatta krav på andra skolor i kommunen som måste förbättras
Under nästa år kommer Skolinspektionen att följa upp hur det går för skolan.
– Vi kommer att göra en ny tillsyn för att se till att skolan lever upp till lagstiftningens krav. Nu är det viktigt att de får stärka de här goda strukturerna och jobba vidare med det en tid, men sen vill vi se att det gett en långsiktig effekt, säger Helén Ängmo.
Storvretskolan är dock inte den enda skolan som Skolinspektionen har ögonen på i Botkyrka kommun.
– Vi har fortsatta krav på andra skolor i kommunen som måste förbättras. Vi ser därför att Botkyrka kommun fortfarande har utmaningar som de behöver ta hand om, och det handlar om att rätta till brister på två skolor som vi ska följa upp till våren och det pågår också en uppföljning av ett vite på en tredje skola, säger Ängmo.
Anette Älmdalen, tillförordnad utbildningsdirektör i Botkyrka kommun, är glad över Skolinspektionens besked.
Hur ska ni göra för att Skolinspektionen inte ska behöva vidta sådana här åtgärder igen?
– Vi tänker långsiktigt och vill att alla våra skolor ska vara bra skolor. Storvretskolan behöver nu stabiliseras ytterligare så vi kommer jobba med att ha speciell uppföljning på skolan, precis som vi har med en del andra skolor som finns i avvikelsesystemet.
Statliga åtgärder för rättelse
Antalet tuffa åtgärder ökar
Notan för Botkyrka
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.