
Hela teamet på Vux Huddinge samlat. Foto: Privat
Vuxenutbildning
I januari startade den kommunala vuxenutbildningen i Huddinge kommun, Vux Huddinge, en satsning för att få sina elever att nå ut i arbetslivet.
Tanken bakom satsningen var att man såg ett stort behov av att göra undervisningen mer tillgänglig och inkluderande för alla elever. Verksamheten hade under en tid prövat sig fram med olika anpassningar, men man märkte att det fanns en grupp elever som inte gjorde den förväntade utvecklingen: invandrarkvinnor med kort skolbakgrund med en yrkesutbildning som målsättning.
– Den här gruppen hade tidigare svårt att se meningsfullheten i undervisningen och den ordinarie undervisningen fungerade inte för dem. Vi märkte att kvinnorna behövde en ännu tydligare koppling till målsättningen, säger Sabah Göransson, specialpedagog och samordnare på Vux Huddinge.
Uppgivenheten och frustrationen skapade en känsla av att dörrarna till samhället var stängda. Eleverna upplevde helt enkelt att det var svårt att få in en fot på arbetsmarknaden.
Det hela resulterade i att Vux Huddinge lanserade det nya projektet ”Svenska för kvinnor med fokus på yrkesutbildning”, även kallat Sky.
Syftet med projektet är att i högre grad utgå från individernas målsättning och behov och på så sätt erbjuda kvinnor med kort skolbakgrund en mer individanpassad kurs i svenska som andraspråk på grundläggande nivå med högre elevdelaktighet.
Upplägget i Sky-projektet bygger på ett arbetslag som arbetar med eleverna där Sabah Göransson leder projektet tillsammans med två pedagoger, en speciallärare, en kurator, en IKT-pedagog, en studie- och yrkesvägledare och en nyskapad tjänst som går under namnet integrationscoach.
– Integrationscoachen ska vara elevernas förlängda arm. Det kan handla om att till exempel besöka olika arbetsplatser, ordna praktik, studiebesök till yrkesutbildningar – just för att öka elevernas motivation, vilket också gynnar språk- och kunskapsutvecklingen, säger Sabah Göransson.
Hela teamet på Vux Huddinge samlat. Foto: Privat
Kombinationen av professionerna har lett till goda resultat, menar hon.
– Vi ser väldigt goda resultat i samtliga utvecklingsområden. Det är dessutom fantastiskt att också eleverna själva känner det och uttrycker sig kring den egna utvecklingen. Just det tvärprofessionella samarbetet är så otroligt viktigt för just de här eleverna.
– Överlag består vuxenutbildningen av komplexa elevgrupper som kräver tvärprofessionella kunskaper. Där tillför vi eleverna väldigt många olika bitar som de behöver för att få hjälp med att utvecklas språkligt, kunskapsmässigt men också personlighetsmässigt i den nya kontexten.
Satsningen har gett ringar på vattnet och spridits internationellt. I oktober var Vux Huddinge i Nederländerna på konferensen Transnational Cooperation Activity (TCA) som anordnades av Erasmus+ och Europakommissionen. Det är en konferens som hade som syfte att sammanföra europeiska länder för att utbyta idéer om fler vägar in på arbetsmarknaden.
Universitets- och högskolerådet (UHR) bjöd in Vux Huddinge till att delta som representant för Sverige, och där utsåg juryn Vux Huddinge till vinnare för bästa projektplan.
– Det var otroligt oväntat att vi skulle få förstapriset eftersom det var många andra bra projekt som presenterades på konferensen. Det som jag tror fångade alla var att vi har ett projekt som var nischat på målgruppen kvinnor med kort skolbakgrund. Det här är en målgrupp som ofta glöms bort. Tittar man på hur det ser ut inom utbildningsvärlden i Europa är det här en målgrupp vars behov oftast inte möts i den traditionella utbildningen.
Förstapriset har gjort att projektet väckt stort intresse bland de deltagande länderna på konferensen. Nu vill fler ta efter det man gjort i Huddinge. Bland annat verksamheter i Tyskland, Storbritannien och Frankrike vill samarbeta och dra nytta av Huddinges arbetssätt.
– Vi har mejlkonversationer fortlöpande och möten inbokade där vi ska skissa vidare på hur det här utbytet ska gå till. Nu ska vi ut i Europa och inspirera. Det är väldigt roligt att projektet sprider sig. Jag upplever att det är ett sådant otroligt slöseri på resurser och kompetens i den här målgruppen. Det finns otroligt mycket resurser, men oftast är inte eleverna själva medvetna om det. Då är det svårt att förmedla det för exempelvis arbetsgivare och samhället, säger Sabah Göransson.
Hur har ni finansierat satsningen från början?
– Vi sökte statsbidrag från SPSM till den nyaste rollen, integrationscoachen, som hjälpte oss att sätta igång det arbetet. Men från och med januari är det Vux Huddinge som själva står för finansieringen av den tjänsten. I övrigt är teamet fastanställda på heltid här på Vux.
Projektet pågår till december i år och nu är det klart att projektet permanentas – och en ny grupp startar i januari 2020.
Sabah Göransson menar att nyckeln till att lyckas med projektet för den här målgruppen är att ha eleven i fokus och ha en samsyn i verksamheten.
– Det är tack vare att skolledningen förstår och ger oss förutsättningar att kunna utveckla vårt arbete och möta eleverna på det här sättet, säger hon och tillägger:
– Det är inte något som helst enkelt uppdrag vi har på vuxenutbildningen generellt när det gäller just likvärdig utbildning, utan det är en utmaning i hela landet. Jag hoppas att de här frågorna uppmärksammas mer i framtiden och det behövs mer forskning på området. Vuxenutbildningen är en otroligt viktig och stor skolform, större än gymnasieskolan, och måste uppmärksammas mer.
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.