Hela teamet på Vux Huddinge samlat. Foto: Privat
Till startsidan
Vuxenutbildning
I januari startade den kommunala vuxenutbildningen i Huddinge kommun, Vux Huddinge, en satsning för att få sina elever att nå ut i arbetslivet.
Tanken bakom satsningen var att man såg ett stort behov av att göra undervisningen mer tillgänglig och inkluderande för alla elever. Verksamheten hade under en tid prövat sig fram med olika anpassningar, men man märkte att det fanns en grupp elever som inte gjorde den förväntade utvecklingen: invandrarkvinnor med kort skolbakgrund med en yrkesutbildning som målsättning.
– Den här gruppen hade tidigare svårt att se meningsfullheten i undervisningen och den ordinarie undervisningen fungerade inte för dem. Vi märkte att kvinnorna behövde en ännu tydligare koppling till målsättningen, säger Sabah Göransson, specialpedagog och samordnare på Vux Huddinge.
Uppgivenheten och frustrationen skapade en känsla av att dörrarna till samhället var stängda. Eleverna upplevde helt enkelt att det var svårt att få in en fot på arbetsmarknaden.
Det hela resulterade i att Vux Huddinge lanserade det nya projektet ”Svenska för kvinnor med fokus på yrkesutbildning”, även kallat Sky.
Syftet med projektet är att i högre grad utgå från individernas målsättning och behov och på så sätt erbjuda kvinnor med kort skolbakgrund en mer individanpassad kurs i svenska som andraspråk på grundläggande nivå med högre elevdelaktighet.
Upplägget i Sky-projektet bygger på ett arbetslag som arbetar med eleverna där Sabah Göransson leder projektet tillsammans med två pedagoger, en speciallärare, en kurator, en IKT-pedagog, en studie- och yrkesvägledare och en nyskapad tjänst som går under namnet integrationscoach.
– Integrationscoachen ska vara elevernas förlängda arm. Det kan handla om att till exempel besöka olika arbetsplatser, ordna praktik, studiebesök till yrkesutbildningar – just för att öka elevernas motivation, vilket också gynnar språk- och kunskapsutvecklingen, säger Sabah Göransson.
Hela teamet på Vux Huddinge samlat. Foto: Privat
Kombinationen av professionerna har lett till goda resultat, menar hon.
– Vi ser väldigt goda resultat i samtliga utvecklingsområden. Det är dessutom fantastiskt att också eleverna själva känner det och uttrycker sig kring den egna utvecklingen. Just det tvärprofessionella samarbetet är så otroligt viktigt för just de här eleverna.
– Överlag består vuxenutbildningen av komplexa elevgrupper som kräver tvärprofessionella kunskaper. Där tillför vi eleverna väldigt många olika bitar som de behöver för att få hjälp med att utvecklas språkligt, kunskapsmässigt men också personlighetsmässigt i den nya kontexten.
Satsningen har gett ringar på vattnet och spridits internationellt. I oktober var Vux Huddinge i Nederländerna på konferensen Transnational Cooperation Activity (TCA) som anordnades av Erasmus+ och Europakommissionen. Det är en konferens som hade som syfte att sammanföra europeiska länder för att utbyta idéer om fler vägar in på arbetsmarknaden.
Universitets- och högskolerådet (UHR) bjöd in Vux Huddinge till att delta som representant för Sverige, och där utsåg juryn Vux Huddinge till vinnare för bästa projektplan.
– Det var otroligt oväntat att vi skulle få förstapriset eftersom det var många andra bra projekt som presenterades på konferensen. Det som jag tror fångade alla var att vi har ett projekt som var nischat på målgruppen kvinnor med kort skolbakgrund. Det här är en målgrupp som ofta glöms bort. Tittar man på hur det ser ut inom utbildningsvärlden i Europa är det här en målgrupp vars behov oftast inte möts i den traditionella utbildningen.
Förstapriset har gjort att projektet väckt stort intresse bland de deltagande länderna på konferensen. Nu vill fler ta efter det man gjort i Huddinge. Bland annat verksamheter i Tyskland, Storbritannien och Frankrike vill samarbeta och dra nytta av Huddinges arbetssätt.
– Vi har mejlkonversationer fortlöpande och möten inbokade där vi ska skissa vidare på hur det här utbytet ska gå till. Nu ska vi ut i Europa och inspirera. Det är väldigt roligt att projektet sprider sig. Jag upplever att det är ett sådant otroligt slöseri på resurser och kompetens i den här målgruppen. Det finns otroligt mycket resurser, men oftast är inte eleverna själva medvetna om det. Då är det svårt att förmedla det för exempelvis arbetsgivare och samhället, säger Sabah Göransson.
Hur har ni finansierat satsningen från början?
– Vi sökte statsbidrag från SPSM till den nyaste rollen, integrationscoachen, som hjälpte oss att sätta igång det arbetet. Men från och med januari är det Vux Huddinge som själva står för finansieringen av den tjänsten. I övrigt är teamet fastanställda på heltid här på Vux.
Projektet pågår till december i år och nu är det klart att projektet permanentas – och en ny grupp startar i januari 2020.
Sabah Göransson menar att nyckeln till att lyckas med projektet för den här målgruppen är att ha eleven i fokus och ha en samsyn i verksamheten.
– Det är tack vare att skolledningen förstår och ger oss förutsättningar att kunna utveckla vårt arbete och möta eleverna på det här sättet, säger hon och tillägger:
– Det är inte något som helst enkelt uppdrag vi har på vuxenutbildningen generellt när det gäller just likvärdig utbildning, utan det är en utmaning i hela landet. Jag hoppas att de här frågorna uppmärksammas mer i framtiden och det behövs mer forskning på området. Vuxenutbildningen är en otroligt viktig och stor skolform, större än gymnasieskolan, och måste uppmärksammas mer.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Förskola Diplomerad av Folkhälsomyndigheten för bland annat akuthink och portade mjukisdjur.
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”