
Skärmdump från "Medborgaren".
Lärstilar
Moderaterna vill se mer specialpedagogik på lärarstudenternas scheman – och att det ska löna sig för lärare att utbilda sig vidare till specialpedagoger och speciallärare.
– Vi har olika behov och olika intressen och det är viktigt att skolan klarar av att möta det på ett bra sätt, och ändå bidrar till det kompensatoriska uppdraget. Huvudpoängen är att barn är olika måste finnas olika alternativ för varje elev, säger Erik Bengtzboe, utbildningspolitisk talesperson för Moderaterna.
Samtidigt publicerar partiet ett faktablad i sin medlemstidning ”Medborgaren”, där två olika elevers inlärningsprofiler ges som argument för det fria skolvalet.
Skärmdump från "Medborgaren".
– Jag förstår att man politiskt försöker göra en poäng av detta, det är inget fel att försöka förstå hur elever lär sig. Men svaret på frågan är mer komplicerat än detta. Skolans uppdrag är att hjälpa eleverna hitta flera sätt att lära, säger Jan Håkansson, universitetslektor vid Linnéuniversitetet.
Han gör forskningsöversikter och menar att bilden av forskningen kring lärstilar är entydig. Att anpassa undervisning efter elevers lärstilar ger ingen, eller till och med negativ effekt.
Erik Bengtzboe har inte sett illustrationen.
Men om forskningen visar att det här inte fungerar, varför använder ni det som argument?
– Det finns ju uppenbart olika pedagogiska alternativ i det svenska skolsystemet, det är viktigt att man tolererar att det finns olika sätt. Det finns en miljon skolbarn i Sverige, och man kan dra man allt in absurdum – men det viktiga är att det finns bra pedagogik och att eleverna lär sig, säger han.
Anna Ekström, gymnasie- och kunskapslyftsminister (S) är upprörd över Moderaternas koppling mellan det fria skolvalet och lärstilar.
– Jag blir ilsk när ett politiskt parti försvarar skolvalet med att använda myter om undervisning. Vore jag lärare skulle jag bli upprörd, det riskerar att försvåra lärande och kunskapsutbyte, säger hon.
Vad spelar en annons i en tidning för roll?
– Jag tycker att det spelar väldigt stor roll, svenska skolan behöver satsa på kunskap och bildning och undervisningen ska bedrivas enligt forskning och beprövad erfarenhet. Det är för viktigt att basera på myter, som lärstilar, säger Anna Ekström.
Att elever skulle ha olika lärstilar och att undervisningen skulle anpassas efter dem, var en trend i början av 2000-talet. Problemet, som Jan Håkansson ser det, är inte att elever är olika, utan försöken att basera undervisningen på olikheterna som de presenteras av dem som förespråkat lärstilar.
– Vi kommer alltid att leva med diskussionen om våra olikheter som människor och det är svårhanterligt i utbildningssituationen. Vi försöker hitta enkla lösningar – men det finns inga. Vad vi kan göra är att hitta förståelse för hur eleverna tänker och försöka haka fast det i den nya kunskapen. Det är ett mer komplicerat, större sammanhang som inlärning sker i, säger han.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oskar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.