
Maria Linzie, Sofie Nilsson och Anna-Karin Bergin.
Källkritik
I ett tal i Florida en kväll i februari börjar USA:s president Donald Trump plötsligt att prata om Sverige. Något ska ha hänt som är kopplat till invandring, oklart vad.
Dagarna efter visar det sig att Trump hänvisat till en tv-intervju med en ifrågasatt dokumentärfilmare. Händelsen leder till en het debatt om vilka nyheter man kan lita på och hur man ska hantera aktörer som inte är intresserade av fakta.
På Vålbergsskolan i Karlstad var Trumps kontroversiella uttalande uppe till diskussion i klassrummet.
– Det blir mycket Donald Trump just nu. Mina elever i sexan hade en rätt diffus bild av vad som hänt. De har märkt att något hade sagts, att det handlade om en film, men inte riktigt vad, berättar SO-läraren Maria Linzie.
I en tid när en del politiker, som Donald Trump, för fram direkta lögner blir diskussioner om källkritik en mycket viktig del av SO-undervisningen, i synnerhet samhällskunskapen.
– Där finns det mycket att jobba med. Vad kan man lita på? Hur vet man vad som är sant på internet? De är bra grundfrågor att ha med sig hela tiden. Det behöver sippra in överallt, som en ryggrad kan man säga, menar Maria Linzie.
En stor del av barn och ungdomars mediekonsumtion sker i dag i sociala medier som Facebook och Instagram. Det är där man umgås och tar del av nyheter. Enligt rapporten ”Svenskarna och internet” så anser en majoritet av ungdomar i åldern 16–25 år att Facebook är den viktigaste källan för lokalnyheter.
I sociala medier sprider sig rykten snabbt och det är lätt att ryckas med utan att reflektera över vad som är sant. Det kan handla om nyheter, men också om konflikter barn emellan.
Det du lajkar får du mer av. Därför är källkritik också en teknik att hantera tekniken.
– Man får börja i det lilla. De pratar om varandra, om saker som hänt. Man får bryta ner det till deras verklighet. Är du säker på det? Hur vet du det? Var du där? Vem har berättat det? Man måste ställa motfrågor, säger skolans kurator Anna-Karin Bergin.
Lärarna och kuratorn i Karlstad menar att samma metod, att bryta ner en händelse i mindre delar, fungerar både när det gäller att lösa konflikter och att analysera en nyhetshändelse. För vikten av att vara källkritisk är så mycket bredare än att kunna skilja på en första- eller andrahandskälla, menar de.
– Det handlar dels om kunskaper som vi som lärare ska bedöma, dels att träna mellanstadiebarnen i att ha ett slags ”street smart” förhållningssätt till världen, säger Sofie Nilsson som även hon är SO-lärare.
Utvecklingen av olika sociala medier går hisnande fort. Många elever har en betydande del av sitt sociala liv i telefonen eller datorn.
Det ställer helt nya krav på lärarna.
– Vi försöker hänga med i utvecklingen, men vi kommer inte riktigt i kapp. Barnen är alltid steget före, säger Anna-Karin Bergin och skrattar.
Källkritiken i sociala medier är komplicerad att jobba med i skolan och inte bara i klassrummet, menar de.
– Det är ett ständigt flöde av information. Det är jätteviktigt att prata om kritiskt tänkande och hur man förhåller sig till det, säger Sofie Nilsson.
Maria Linzie, Sofie Nilsson och Anna-Karin Bergin.
Att bara prata om att allt som sägs på nätet inte är sant räcker inte i en digitaliserad värd. Sofie Nilsson berättar att hon vill att eleverna ska fundera kring själva tekniken, att nättjänster som Google och Facebook anpassar sitt utbud efter vad man läst tidigare. Att göra eleverna medvetna om att alla som vistas på nätet hamnar i sin egen filterbubbla, vare sig man vill eller inte.
– Det du lajkar får du mer av. Därför är källkritik också en teknik att hantera tekniken. I en digitaliserad utveckling är det otroligt viktigt, säger hon.
Enligt Skolverkets IT-uppföljning uppger en fjärdedel av högstadielärarna att de inte arbetar alls med källkritik. Fyra av tio anser att de har ett stort behov av kompetensutveckling på området. Med utgångspunkt i de resultaten skrev Skolverket, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Statens medieråd nyligen en gemensam debattartikel i Dagens Nyheter om att svenska elever måste få bättre utbildning i källkritik.
För lärare som vill förkovra sig mer och få stöd finns bra hjälpmedel, menar lärarna i Karlstad. Dels har Statens medieråd en hel del material om källkritiskt tänkande, dels har myndigheten lanserat webbaserat material om bilders makt och propaganda. Skolverket har tjänsten ”Kolla källan” med checklistor om källkritik och sociala medier för lärare och elever.
– Att kunna följa en nyhet eller ett rykte bakåt är ett grävarbete som de flesta inte mäktar med eller har tid med. Då är det utmärkt att kunna få hjälp med det, säger Maria Linzie.
Ofta när källkritik diskuteras handlar det om texter. Men ungdomar i dag följer ofta bildtjänster som Snapchat eller Instagram. Bilder är ofta en viktigare informationskälla än text för unga.
Därför är det viktigt för skolan att även prata om vikten att vara källkritisk mot bilder. Det är dessutom roligt, menar Sofie Nilsson. Dagens bildbehandlingsprogram är både effektiva och enkla att sköta.
– Bildanalys är ett väldigt effektivt sätt att träna källkritik. I ett bildprogram kan du själv leka och skapa bilder för att få eleverna att tänka till, att lura dem till ett källkritiskt tänkande, säger hon.
Mitt i all diskussion om falska rykten och fejkade nyheter ska dock inte den klassiska källkritiken glömmas bort. Som att fundera kring varför historien beskrivs på olika sätt av olika intressen eller varför framställningar av kvinnor och män skiljer sig åt.
– Man ska inte blunda för att det finns problem även i läromedlen, med vad man lyfter och inte lyfter, eller hur man framställer eller inte framställer människor, säger Maria Linzie.
Hon och kollegorna hoppas att eleverna inte bara ska lära sig tänka kritiskt under skoltiden, utan också kunna ta det ett steg längre: att resonera om en fråga ur era aspekter, inte bara argumentera för sin egen åsikt.
– Det är kanske det som är målet, att träna dem i att det är gråzonen som ska hanteras. Att det inte alltid är antingen eller. Jag vill att de ska kunna resonera å ena sidan och å andra sidan. Allt är inte sant eller falskt, säger Sofie Nilsson.
Debatt En av utredarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Elevhälsa Fredrik Sandström positiv till förändringarna – men ser ett kvardröjande mörkt moln.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet Har kontaktat över 100 skolor: ”Jag sökte allt – ofta svarade skolorna inte ens.”
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.