
Ingrid Lindholm på lärarnas Riksförbund svarar på frågor om corona som rör dig som lärare och studie- och yrkesvägledare.
Coronaviruset
UPPDATERAD – REGERINGEN STÄNGER INGA SKOLOR
Samtidigt som utbildningsministern satt i möte med expertmyndigheterna för att ta fram åtgärder mot smittspridning satt SACO-förbundens ordföranden i möte med varandra. Även där handlade mycket av samtalet om corona, berättar LR:s ordförande Åsa Fahlén.
– Allt går så fort nu och det är så osäkert vad det är som gäller. Utvecklingen har stor påverkan på många av förbundens medlemmar, säger hon.
Inte minst gäller det lärarna. Skolvärlden har tidigare skrivit om hur betygssättningen kan komma att försvåras av pandemin.
– Skolan är en verksamhet med stora krav på. Fler elever än vanligt är hemma med förkylningssymptom, och lärare också. Det försvårar lärarnas jobb i en situation när det redan är lärarbrist. Både själva kunskapsuppdraget och betygssättningen påverkas, men också det rena tillsynsansvaret för de yngre eleverna, säger Åsa Fahlén.
I det osäkra läget som råder menar hon att det är extra viktigt att arbetsgivarna hela tiden informerar sina anställda och ser till att de vet vart de ska vända sig med frågor.
– Det vi gör från fackets håll är att hålla koll på direktiv från myndigheter, prata med vår motpart hur vi kan förhålla oss till olika scenarier, vi lägger ut tips och råd för både medlemmar och ombud på vår webbplats. Men framför allt är det ett arbetsgivaransvar att informera om vad som gäller.
– På samma sätt är det viktigt att huvudmännen får tydliga direktiv uppifrån. Annars riskerar man att individuella skolor eller lärare tvingas besluta om åtgärder de inte borde fatta beslut om, säger Åsa Fahlén.
Ingrid Lindholm på lärarnas Riksförbund svarar på frågor om corona som rör dig som lärare och studie- och yrkesvägledare.
LÄS MER: FRÅGOR OCH SVAR OM CORONA – DET HÄR GÄLLER FÖR DIG SOM LÄRARE
Efter att både Danmark och Norge beslutat att stänga ner all skolverksamhet som ett led i försöken att minska smittspridning var en av de stora frågorna på torsdagen om Sverige var näst på tur.
– Ska man ta till sådana åtgärder ska det baseras på expertmyndigheternas bedömning. Det är ju omöjligt för någon att tycka någonting om. Går man så långt så måste föräldrar vara hemma med sina barn istället för att gå till sina jobb vilket får stora konsekvenser på annat håll. Vi får väl se vilket läge vi hamnar i, säger Åsa Fahlén.
På torsdagskvällen kom beskedet att regeringen inte stänger några skolor. Däremot kan en huvudman ta ett lokalt beslut att stänga en skola.
LÄR MER: REGERINGEN STÄNGER INTE SKOLORNA
| Foto: Folkhälsomyndigheten
Han menar dessutom att effekten på smittspridningen inte beräknas bli så stor.
– Det finns väldigt mycket studier på det här och det har visat sig ha liten effekt. Det kan skjuta upp smittspridningen lite men gör man det för tidigt eller för sent kan man få negativa effekter gör man det försent kan man också få negativa effekter. Här gäller det ha stor fingertoppskänslighet.
Skulle en skola stängas uppstår unika problem för lärarna.
– I grundskolan har man skolplikt, med lagstadgad rätt till undervisning. Hur fungerar det om skolorna stängs ner? Ställer man då krav på lärarna att undervisa på distans, eller på helger och lov? Risken är att det kommer upp ganska stora frågor kring arbetstid och liknande, säger Åsa Fahlén.
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.