Ingrid Lindholm på lärarnas Riksförbund svarar på frågor om corona som rör dig som lärare och studie- och yrkesvägledare.
Till startsidan
Coronaviruset
UPPDATERAD – REGERINGEN STÄNGER INGA SKOLOR
Samtidigt som utbildningsministern satt i möte med expertmyndigheterna för att ta fram åtgärder mot smittspridning satt SACO-förbundens ordföranden i möte med varandra. Även där handlade mycket av samtalet om corona, berättar LR:s ordförande Åsa Fahlén.
– Allt går så fort nu och det är så osäkert vad det är som gäller. Utvecklingen har stor påverkan på många av förbundens medlemmar, säger hon.
Inte minst gäller det lärarna. Skolvärlden har tidigare skrivit om hur betygssättningen kan komma att försvåras av pandemin.
– Skolan är en verksamhet med stora krav på. Fler elever än vanligt är hemma med förkylningssymptom, och lärare också. Det försvårar lärarnas jobb i en situation när det redan är lärarbrist. Både själva kunskapsuppdraget och betygssättningen påverkas, men också det rena tillsynsansvaret för de yngre eleverna, säger Åsa Fahlén.
I det osäkra läget som råder menar hon att det är extra viktigt att arbetsgivarna hela tiden informerar sina anställda och ser till att de vet vart de ska vända sig med frågor.
– Det vi gör från fackets håll är att hålla koll på direktiv från myndigheter, prata med vår motpart hur vi kan förhålla oss till olika scenarier, vi lägger ut tips och råd för både medlemmar och ombud på vår webbplats. Men framför allt är det ett arbetsgivaransvar att informera om vad som gäller.
– På samma sätt är det viktigt att huvudmännen får tydliga direktiv uppifrån. Annars riskerar man att individuella skolor eller lärare tvingas besluta om åtgärder de inte borde fatta beslut om, säger Åsa Fahlén.
Ingrid Lindholm på lärarnas Riksförbund svarar på frågor om corona som rör dig som lärare och studie- och yrkesvägledare.
LÄS MER: FRÅGOR OCH SVAR OM CORONA – DET HÄR GÄLLER FÖR DIG SOM LÄRARE
Efter att både Danmark och Norge beslutat att stänga ner all skolverksamhet som ett led i försöken att minska smittspridning var en av de stora frågorna på torsdagen om Sverige var näst på tur.
– Ska man ta till sådana åtgärder ska det baseras på expertmyndigheternas bedömning. Det är ju omöjligt för någon att tycka någonting om. Går man så långt så måste föräldrar vara hemma med sina barn istället för att gå till sina jobb vilket får stora konsekvenser på annat håll. Vi får väl se vilket läge vi hamnar i, säger Åsa Fahlén.
På torsdagskvällen kom beskedet att regeringen inte stänger några skolor. Däremot kan en huvudman ta ett lokalt beslut att stänga en skola.
LÄR MER: REGERINGEN STÄNGER INTE SKOLORNA
| Foto: Folkhälsomyndigheten
Han menar dessutom att effekten på smittspridningen inte beräknas bli så stor.
– Det finns väldigt mycket studier på det här och det har visat sig ha liten effekt. Det kan skjuta upp smittspridningen lite men gör man det för tidigt eller för sent kan man få negativa effekter gör man det försent kan man också få negativa effekter. Här gäller det ha stor fingertoppskänslighet.
Skulle en skola stängas uppstår unika problem för lärarna.
– I grundskolan har man skolplikt, med lagstadgad rätt till undervisning. Hur fungerar det om skolorna stängs ner? Ställer man då krav på lärarna att undervisa på distans, eller på helger och lov? Risken är att det kommer upp ganska stora frågor kring arbetstid och liknande, säger Åsa Fahlén.
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Krönika ”Man ska nog följa pengarna för att förstå varför vi har det här systemet.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!