
Ingrid Lindholm på lärarnas Riksförbund svarar på frågor om corona som rör dig som lärare och studie- och yrkesvägledare.
Coronaviruset
UPPDATERAD – REGERINGEN STÄNGER INGA SKOLOR
Samtidigt som utbildningsministern satt i möte med expertmyndigheterna för att ta fram åtgärder mot smittspridning satt SACO-förbundens ordföranden i möte med varandra. Även där handlade mycket av samtalet om corona, berättar LR:s ordförande Åsa Fahlén.
– Allt går så fort nu och det är så osäkert vad det är som gäller. Utvecklingen har stor påverkan på många av förbundens medlemmar, säger hon.
Inte minst gäller det lärarna. Skolvärlden har tidigare skrivit om hur betygssättningen kan komma att försvåras av pandemin.
– Skolan är en verksamhet med stora krav på. Fler elever än vanligt är hemma med förkylningssymptom, och lärare också. Det försvårar lärarnas jobb i en situation när det redan är lärarbrist. Både själva kunskapsuppdraget och betygssättningen påverkas, men också det rena tillsynsansvaret för de yngre eleverna, säger Åsa Fahlén.
I det osäkra läget som råder menar hon att det är extra viktigt att arbetsgivarna hela tiden informerar sina anställda och ser till att de vet vart de ska vända sig med frågor.
– Det vi gör från fackets håll är att hålla koll på direktiv från myndigheter, prata med vår motpart hur vi kan förhålla oss till olika scenarier, vi lägger ut tips och råd för både medlemmar och ombud på vår webbplats. Men framför allt är det ett arbetsgivaransvar att informera om vad som gäller.
– På samma sätt är det viktigt att huvudmännen får tydliga direktiv uppifrån. Annars riskerar man att individuella skolor eller lärare tvingas besluta om åtgärder de inte borde fatta beslut om, säger Åsa Fahlén.
Ingrid Lindholm på lärarnas Riksförbund svarar på frågor om corona som rör dig som lärare och studie- och yrkesvägledare.
LÄS MER: FRÅGOR OCH SVAR OM CORONA – DET HÄR GÄLLER FÖR DIG SOM LÄRARE
Efter att både Danmark och Norge beslutat att stänga ner all skolverksamhet som ett led i försöken att minska smittspridning var en av de stora frågorna på torsdagen om Sverige var näst på tur.
– Ska man ta till sådana åtgärder ska det baseras på expertmyndigheternas bedömning. Det är ju omöjligt för någon att tycka någonting om. Går man så långt så måste föräldrar vara hemma med sina barn istället för att gå till sina jobb vilket får stora konsekvenser på annat håll. Vi får väl se vilket läge vi hamnar i, säger Åsa Fahlén.
På torsdagskvällen kom beskedet att regeringen inte stänger några skolor. Däremot kan en huvudman ta ett lokalt beslut att stänga en skola.
LÄR MER: REGERINGEN STÄNGER INTE SKOLORNA
| Foto: Folkhälsomyndigheten
Han menar dessutom att effekten på smittspridningen inte beräknas bli så stor.
– Det finns väldigt mycket studier på det här och det har visat sig ha liten effekt. Det kan skjuta upp smittspridningen lite men gör man det för tidigt eller för sent kan man få negativa effekter gör man det försent kan man också få negativa effekter. Här gäller det ha stor fingertoppskänslighet.
Skulle en skola stängas uppstår unika problem för lärarna.
– I grundskolan har man skolplikt, med lagstadgad rätt till undervisning. Hur fungerar det om skolorna stängs ner? Ställer man då krav på lärarna att undervisa på distans, eller på helger och lov? Risken är att det kommer upp ganska stora frågor kring arbetstid och liknande, säger Åsa Fahlén.
Debatt En av utredarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Elevhälsa Fredrik Sandström positiv till förändringarna – men ser ett kvardröjande mörkt moln.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet Har kontaktat över 100 skolor: ”Jag sökte allt – ofta svarade skolorna inte ens.”
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.