
Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare, och Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande för Sveriges Skolledare.
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare, mötte politiker under förbundets seminarium i Visby.
Almedalen Det hettade stundvis till när Sveriges Lärare mötte delar av politiken på Almedalsveckan. Orsaken var debatten kring förbundets nyliga rapport ”Marknadsskolan – en förlust för samhället”.
Med drygt ett år kvar till valet är Sveriges Lärares rapport en rejäl vidräkning med marknadsskolan och dess effekter på både skola och samhället i stort.
– Marknadsskolan måste börja ses som en historisk relik vid det här laget då den inte ger det vi önskar, förklarar förbundets vice ordförande Robin Smith när han presenterade rapporten tillsammans med Anna Olskog, Sveriges Lärares förbundsordförande.
Tillsammans med Sveriges Skolledares ordförande Ann-Charlotte Gavelin Rydman poängterade de bland annat det grundläggande systemfel med marknadsskolan som rapporten belyser och med det uttalade kravet att vinstuttag liksom driftformen aktiebolag inte längre ska ha något inflytande över klassrummen.
Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare, och Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande för Sveriges Skolledare.
– Vi är samstämmiga med rapportens innehåll och Sveriges Lärare. Våra medlemmar, skolledare, drivs av att skapa ett värde och inte vinst och vill bidra till att skapa ett bättre samhälle. Det visar vår egen undersökning. Där är åtta av tio av våra medlemmar emot vinstutdelning, säger Ann-Charlotte Gavelin-Rydman.
Mikael R Karlsson, fil.dr. i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet, har utöver rollen som undervisande gymnasielärare bedrivit mångårig forskning. Han drar paralleller tillbaka till friskolereformens och skolpengens genomförande, till det tidiga 80-talets nyliberalism och New Public Management.
– Det här vi ser nu är ett resultat av den nyliberala revolutionen, en närmast global rörelse. Man ger helt enkelt mer makt åt näringslivet. Då är det ekonomin i första hand som är målet och politiken endast ett medel snarare än ett mål. Det fanns också tidigt en kritik mot den statliga skolan, faktiskt både från vänster och höger, säger Mikael R Karlsson om de många nyliberala reformer som följde.
”Det vi ser nu är ett resultat av den nyliberala revolutionen”, sa forskaren Mikael R Karlsson under debatten.
Han ser ett brett stöd för att exempelvis återförstatliga skolan.
– Och ett ännu starkare stöd för att ta bort vinsterna inte bara från skolan utan från hela välfärden. Hur man sedan ska göra med återreglering av ägandet, koncerner och så, det har jag ingen lösning på, utvecklar han.
När de inbjudna politikerna äntrade podiet på Wisby Strand inför ett 50-tal åhörare så började det hetta till. De ideologiska skillnaderna framträdde när Moderaternas, Centerpartiets och Socialdemokraternas representanter tog till orda. Med det gemensamma att något behöver ske – oaktat innehållet och slutsatserna i rapporten.
”Jag har inga problem med att se aktiebolagsägda skolor”, sa Douglas Thor, MUF-ordförande.
– Jag vill gärna se en reglering av skolan. Men skolan ska framför allt kunna konkurrera med kvalitet, inte med betyg, olika intag och ersättning. Där vill jag se en förändring. Med de ramarna tydligare på plats så är det bara bra med konkurrens, säger Douglas Thor, MUF-ordförande.
– Jag har inga problem med att se aktiebolagsägda skolor. Incitamentet för investerare är att kunna göra vinst. Annars vill de inte investera.
”Vi har länge velat att vinstintresset ska bort från skolan”, framhävde Linus Sköld (S) till höger i bild.
Socialdemokraterna har lyft frågan om vinster i välfärden.
– Vi har länge velat att vinstintresset ska bort från skolan. Motivet för den som äger och driver skolor som aktiebolag är att ta ut vinst och det är det som är problemet, säger Linus Sköld (S), ledamot i utbildningsutskottet.
Centerpartiet vill inte avskaffa marknadsskolan. ”Vi har inget emot valfrihet”, sa Niels Paarup-Petersen (C), utbildningspolitisk talesperson.
Med en nyvald partiledare, Anna-Karin Hatt som har en bakgrund som friskole-vd, har Centerpartiets syn på marknadsskolan fått uppmärksamhet.
– Men vi har hela tiden varit ärliga med att vi inte vill avskaffa marknadsskolan. Vi har extremt mycket fokus på att den som levererar kvalitet ska få betalt för det, förklarar Niels Paarup-Petersen (C), utbildningspolitisk talesperson.
– Vi har inget emot valfrihet. Det har dessutom visat sig vara bra.
”Marknadslogiken hör inte hemma i svensk förskola och skola”, säger Anna Olskog, Sveriges Lärares ordförande efter seminariet i Visby.
Förbundsordförande Anna Olskog var försiktig med att dra några långtgående slutsatser av seminariet. Hon poängterade att debatten var den viktigaste i hela Almedalen, att Sveriges Lärares och dess medlemmar, Sveriges Skolledare och forskningen ”står bakom det faktum att marknadsskolan är en förlust för barn, elever, lärare och hela samhället.”
– Vi lärare vill inte ha vinster i svensk skola. Det säger mina kollegor och våra medlemmar, säger Anna Olskog.
Hon förväntar sig mer av politiker och beslutsfattare.
– Det jag förväntar mig nu är ett agerande, inte ett bemötande. Jag vill se reell skillnad i form av politiska beslut, som gör gällande att barn och elever får det stöd de har rätt till och att vi lärare kan ta vårt yrkesansvar utan att betala med vår egen hälsa. Marknadslogiken hör inte hemma i svensk förskola och skola.
LÄS MER:
Lärarna eniga i ny rapport: Stoppa vinsterna i skolan
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Skolfinansiering Enkät med alla riksdagspartierna om stora skolfrågorna.
Skolbudget Det här saknar facket i budgetsatsningarna: ”Luddiga”. ✓ 95 miljoner till mobilförbud
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Beräkningarna på hur mycket satsningen på reglerad arbetstid egentligen kostar spretar enormt.
Intervju Natalia Kazmierska fördjupar sina omskakande grävjobb i ny bok.
Särskilt stöd Stödundervisning införs i svenska och matematik.
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Krönika ”Om du ifrågasätter relationsskapande undervisning, så har du inte förstått vad det handlar om.”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Krönika ”Samhället i stort behöver fundera på vad kidsen gör med skärmarna på sin fritid”.
Hoten mot lärarna Skulle larma i säkerhetsappen: ”Kändes som han ville knäcka mig”.
Lärarbrist Facket larmar efter mörka siffrorna: ”Väckarklocka för svensk skola”.
Hoten mot lärarna ”Jag blir tyvärr inte förvånad.”
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Löner och avtal Sveriges Lärares förhandlingschef: ”Vi har inte släppt kravet på reglerad arbetstid.”
Arbetsmiljö Unika siffror: klasserna har blivit större senaste åren.
Aktuellt Stor omfattning av uppgifter som stulits i cyberattack.
Friskolor Simona Mohamsson: ”Branschen har haft lång tid att självsanera”
Fortbildning Kritiken: ”Väldigt mycket kring professionsprogrammet är ännu oklart.”
Krönika ”Lärare bör snarare fokusera på att ge sina elever en välplanerad, trygg, engagerande och pedagogisk undervisning.”
Undervisning Endast tre av 30 granskade skolor anses hålla hög kvalitet.
Arbetsmiljö ”Mer lönsamt att byta jobb och pendla till Stockholm.”
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Krönika ”Resultaten sjunker – det vi behöver är tid för varenda unge, inte käcka rim från en minister.”
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Arbetsrätt Sveriges Lärare tog kampen efter Darko Marics avsked: ”Fanns inte skäl”
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Friskolor Sveriges Lärare: ”Överskott uppstår inte som en slump”
Friskolor Rasar mot friskolekoncernen: ”Vinstuttag hör inte hemma i förskolan.”