
Nicklas Fredriksson, ordförande Barn- och ungdomsnämnden och Ann-Katrin Samuelsson, vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden.
Emelie Svedberg, ordförande Sveriges Lärare i Bollnäs, som samarbetade med lokaltidningen Ljusnan för att få ut lärarnas nödrop.
Nedskärningar
Lärarna i Bollnäs var hårt pressade men politikerna lyssnade inte.
Då samarbetade Sveriges Lärare med lokaltidningen Ljusnan.
Resultatet: Det var värre än befarat.
I en enkätundersökning som gick ut till Bollnäs samtliga lärare svarade åtta av tio att de överväger att lämna yrket.
Enkäten skickades ut strax före julhelgen och 209 av 409 lärare svarade.
Att många av lärarna upplevde arbetet tufft var väl känt och hade framförts till politikerna många gånger. Men responsen upplevdes som tunn.
Emelie Svedberg, ordförande för Sveriges Lärare i Bollnäs tog tag i saken.
– Sveriges Lärare i Hudiksvall hade gjort en liknande sak tillsammans med sin lokaltidning. De berättade om sina erfarenheter och sedan kontaktade jag vår lokaltidning, Ljusnan.
LÄS OCKSÅ: Här väntas ”katastrofala” nedskärningar på lärare
Att hälften av lärarna bemödade sig att svara dagarna innan julhelgen är i sig ett tecken på hur besvärligt man upplever arbetssituationen, menar Emelie Svedberg.
– I och med att enkäten var anonym vågade man svara. Det ger en viktig verklighetsbeskrivning. Och nu får allmänheten en bild av hur situationen på skolorna i Bollnäs ser ut. Kanske innebär det en ökad förståelse, att man ser att lärarna gör ett jättebra jobb utifrån omöjliga förutsättningar.
Ljusnan har publicerat några av frisvaren:
”Vill egentligen inte söka mig till annat yrke men kan inte se hur jag ska orka 20 år till”
”Jag känner att jag kommer köra slut på mig i det här yrket, därför vill jag byta. Vilket är tråkigt då jag tycker om jobbet om jag får bra förutsättningar”
”Det är vanligt att vakna mitt i natten av stress och hjärtklappning”
– Det gör ont i hjärtat att läsa. Vardagen som lärarna beskriver, att de kämpar så hårt att de inte längre orkar med sina familjer, att det inte ser något ljus i tunneln, säger Emelie Svedberg.
Nicklas Fredriksson, ordförande Barn- och ungdomsnämnden och Ann-Katrin Samuelsson, vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden.
Barn- och ungdomsnämndens ordförande, Nicklas Fredriksson och vice ordförande Ann-Katrin Samuelsson publicerade snabbt ett gemensamt uttalande på Facebook. De menade att de jobbat hårt med att stärka arbetsmiljöarbetet och uttrycker besvikelse över publiceringen.
”Det är beklagligt att nämnden och förvaltningen inte har fått möjlighet att bemöta det som publicerats i Ljusnan, vilket ger en ensidig och potentiellt missvisande bild av arbetsmiljön. Ljusnans enkät riskerar att skapa en felaktig uppfattning om de insatser som faktiskt genomförts, utan att ge ett fullständigt sammanhang eller belysa de framsteg som gjorts.”
– Vi har många gånger uppmanat politikerna att komma till skolorna för att se verkligheten, men det har inte blivit av, säger Emelie Svedberg.
LÄS MER:
Efter fackets krav: Skolverket ska utreda anmälningar om våld
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.