Lottas uppgift får alla att lyckas i engelskan

Lotta Bohlin är mellanstadielärare på Årstaskolan i Stockholm. Foto: Oskar Omne

Engelskkunskaperna bland dagens mellanstadieelever är mycket ojämna, vilket är en utmaning för lärare. Så hur ska man göra för att alla ska känna att de utvecklas? Det är något läraren Lotta Bohlin länge har klurat på. Nu har hon hittat en lösning.

En del elever i årskurs fyra vet knappt vad färgerna heter på engelska. Andra pratar som om de har bott utomlands, konstaterar läraren Lotta Bohlin, mellanstadielärare på Årstaskolan i Stockholm. 

– Det är så det ser ut i dagens engelskundervisning, fast de duktiga eleverna är sällan så bra på att skriva som de kanske tror, säger Lotta Bohlin.

Nu har hon hittat ett arbets­sätt där alla får en chans att lyckas, eller utmanas. Hon kallar den fyra veckor långa uppgiften för ”Rewrite stories”.

– Det handlar om att slussa in eleverna i skriv­andet utan att de riktigt märker det, säger hon.

Lotta Bohlin

Namn: Lotta Bohlin.

Ålder: 52 år.

Bor: Hägersten i Stockholm.

På fritiden: Cyklar och springer.

Favoritböcker vid högläsning: Läser ”Little Red Riding Hood”, ”The Magic Finger” och ”Oliver Twist” på engelskan. Och ”Apstjärnan”, ”Balladen om en bruten näsa”, och ”Eldens hemlighet” på svenskan.

Därför älskar jag att vara lärare: ”Jag älskar barn helt enkelt. Och jag vet att jag med mitt mod, min kraft och min nyfikenhet gör skillnad varje dag.”

Inleder varje lektion med sång

Ur ett pedagogiskt perspektiv är musik väldigt givande att använda sig av för att skapa feeling hos eleverna, tycker Lotta ­Bohlin. Därför inleds varje lektion med en sång. Den första veckan med låten ”We're going to the zoo”.

– Det gör vi för att komma in i ”zoo animal”-känslan eftersom vi börjar med att arbeta med texten ”Going to the zoo” den veckan, säger Lotta Bohlin och tillägger att hon själv inte är någon direkt sångfågel, men hon tar i ändå.

Lotta Bohlin. Foto: Oskar Omne

Under den första lektionen läser hon upp den cirka tio meningar långa texten, de körläser och översätter. Sedan kommer det moment som gör uppgiften spännande.

– Då ska eleverna göra om texten, för som den är nu så är den ju ganska dålig brukar jag säga. Målet är att fördubbla antalet ord, gärna genom att göra den lite knasig. En av fördelarna är att ingen behöver känna att de inte kommer på någonting att skriva om eftersom det redan finns en ramberättelse, säger Lotta Bohlin.

Blir lite av en aha-upplevelse

Därefter ger hon eleverna några enkla exempel på hur man kan byta ut ord och förlänga texten.

– Då stryker jag över varje ord på tavlan som vi ändrar. Efter lite ombearbetning kan ”She goes to the zoo. She sees a lion” bli ”Susan and David goes to the zoo. They see a singing lion and a monkey playing the guitar.” Det här blir lite av en aha-upplevelse för eleverna som ganska snabbt inser hur man kan göra för att dubblera en text, säger hon.

När det självständiga arbetet drar igång används samma tillvägagångssätt, utifrån samma text.

– Nu vet de riktigt svaga eleverna att det är okej att enbart skriva av min text och byta ut djuren. Medan andra lägger till hela meningar, säger hon.

Den fjärde veckan, efter att ha arbetat med ytterligare två texter på precis samma sätt, får de välja en egen text.

– Vissa kanske bara byter ut enstaka ord, men upplever ändå att de har åstadkommit något. Samtidigt som de duktiga verkligen får vara duktiga, säger Lotta Bohlin.

Uppgiften i sex steg

  1. Inled med att sjunga en sång på samma tema som texten.
  2. Högläs, körläs och gå igenom grammatiken utifrån den text du har valt. På rong-chang.com finns bra och korta texter.
  3. Visa hur man kan förlänga texten. Stryk över de ord som byts ut på tavlan och skriv de nya bredvid.
  4. Låt eleverna laborera med texten – för hand – med samma tillvägagångssätt som under genomgången. Renskriv, digitalt eller analogt, och räkna ihop antalet ord.
  5. Upprepa processen två gånger, en text och låt per vecka.
  6. Den fjärde veckan får de välja en egen text och genomföra samma procedur en sista gång.

Läs mer på Lektionsbanken Rewrite a story – going to the zoo

 LÄS ÄVEN

Forskaren: Fokusera mer på glosträning i engelskan

Skrivuppgifterna som får eleverna att prestera bättre

Så får hon de yngsta sva-eleverna att erövra språket

Tre lärare om att eleverna växlar mellan sina språk i klassrummet