Så fick hon sina fyror att läsa 1,5 timme om dagen

Svenskläraren Anna Källgren, till vänster, arbetar på på Hallenskolan i Mölndal. Barnen till höger har ingenting med artikeln att göra.

Bokförlagens tävling ”Den stora läsutmaningen” i höstas lockade ännu fler bokslukande fjärdeklassare än under premiäråret 2021. Allra mest läste klass 4A på Hallenskolan i Mölndal.
– Tävlingen höjde motivationen och nu fortsätter de att läsa mycket, säger svenskläraren Anna Källgren.

Det är en av de största satsningarna i landet för att bromsa trenden med minskat läsande bland barnen. Närmare 30 000 fjärdeklassare inrapporterade nästan 700 000 lästimmar till tävlingsledningen, en ökning med fem procent sedan året före.

Förstapris är en klassresa till Astrid Lindgrens Vimmerby.

– Barnen är både stolta och glada, det är fantastiskt hur mycket vi kunde öka läsandet på kort tid, säger Anna Källgren.

Läsningen ökade med 70 procent

Lärarna i de cirka 1 900 klasser som deltog i tävlingen rapporterar att läsningen ökade med 70 procent jämfört med en vanlig termin. I snitt läste barnen 20 minuter per dag. Anna Källgrens elever läste fyra gånger mer, hela en timme och 20 minuter. Hur var det möjligt?

– Jag är lärare för dem i både svenska och SO och började alla mina lektioner med tystläsning. Deras andra lärare ökade också läsmängden så att det blev närmare 45 minuter per dag i skolan.

Sedan var de duktiga där hemma också?

– Absolut, och där måste föräldrarnas insats lyftas. De bidrog verkligen till barnens engagemang.

Det kan vara svårt att hitta böcker som fångar intresset hos barn som inte är storläsare. Hur gjorde ni?

– Min svensklärarkollega har hand om skolbiblioteket och är i nära dialog med barnen, bollar idéer och låter dem vara med och bestämma vad som ska köpas in. Det har varit viktigt.

– Sedan har vi satt i system att de ska berätta i klassen vad de läst, tipsa varandra om de bästa böckerna.

Några böcker som gjort succé bland de svagare läsarna?

– Serien ”Fotbollsstjärnor” om Mbappé och de andra stjärnorna är mycket populär. Så var det i synnerhet under fotbolls-VM.

Och hur ska ni nu hålla igång läsningen?

– Det har gått riktigt bra, vi fortsätter med samma metoder. Jag tror att förklaringen är rätt enkel: de har fått upp intresset nu. Ju mer man läser, desto roligare blir det.

Men alla barn kan väl inte vara lika entusiastiska inför läsningen?

– Visst, så är det, vissa tycker att det går ”för långsamt”, att de inte får samma kickar av böcker som de får från sina skärmar. Men då får man helt enkelt säga att de inte har något val, vissa stunder läser vi.

Fler skolor prisades

Årets upplaga av lästävlingen innehöll också ett nytt pris: Årets läsresa. Priset ska uppmärksamma en klass som gjort en anmärkningsvärd insats utifrån sina förutsättningar. Den första vinnaren blev klass 4 från Enbackaskolan i Tensta som får ett biobesök för hela klassen.

I deltävlingen Årets läsutmanarbibliotek vann Ekkälleskolans fokusbibliotek i Linköping.

Bakom ”Den stora läsutmaningen” står Adlibris, Bonnier Carlsen, Natur & Kultur samt Rabén och Sjögren.

LÄS ÄVEN

Läsundervisningen på mellanstadiet granskas

Ljudboken förändrar gamla mönster

Vår krönikör slår ett slag för läsning i SVT

Skolan som får hela byn att läsa