För så är det ju i vårt yrke. Vi sår frön, vi fortsätter med saker och vi finns där för eleverna – varje läsår, varje vecka och varje lektion, skriver Karin Boberg.

Elevrådet har precis öppnat årets arbete. Skolans ledord och grunden i vårt värdegrundsarbete är överst på dagordningen. En övning kring ledorden som alla ska göra skickas ut via elevrådet.

Den här gången kommer det att bli tre blommor i varje klassrum. En blomma för varje ledord. Ett blomblad för varje elev. Många tankar, tre kluriga ord och tillsammans skapar vi något.

En fin blomma i all är men det är ju inte själva blomman som är arbetet utan vad blomman representerar, samtalen skapandet av den ger samt riktningen som arbetet tar.

Som en mycket klok kollega formulerade det: ”Våra ledord växer till fina blommor och vi behöver fortsätta att vattna blommorna dagligen.”

Resultatet syns sällan direkt

För så är det ju i vårt yrke. Vi sår frön, vi fortsätter med saker och vi finns där för eleverna – varje läsår, varje vecka och varje lektion. Det är ju både tjusningen och frustrationen med yrket. Ibland ser vi resultatet direkt, ofta på sikt. Ibland kanske resultatet uppenbarar sig först flera år senare när vi träffar en före detta elev på gatan: ”Det du gjorde på lektionen gjorde verkligen skillnad för mig.”

Vad betyder egentligen ansvar och hur tar vi samtalet när ”Kungen av ursäkter” åter brakar in försent till en lektion och levererar en historia som denna gång rör en missad buss. Hur påverkar det här dina studier? Vad behöver du göra för att komma i tid? 

Vi fortsätter att vattna.

Långt ifrån klara med arbetet

Vad betyder egentligen framtidstro när det är så svårt att lära sig multiplikationstabellen. Varför måste jag egentligen kunna just det här? Det går väl lika bra att använda miniräknaren?

Vi fortsätter att vattna.

”Varför säger du bara till mig? Det var inte bara jag”, säger eleven.

”Nej det var inte bara du, men just nu pratar jag med dig. Så här gör vi inte. Vi tar vara på studietiden – det var uppgifterna som skulle göras. Du behöver vara aktiv i ditt eget lärande – inget annat”, svarar jag.

Vi fortsätter att vattna.

För bara för att blomman är klar, ledorden uttalade och övningen färdig så är vi ju långt ifrån klara med arbetet. 

En fin blomma i all är men det är ju inte själva blomman som är arbetet utan vad blomman representerar, samtalen skapandet av den ger samt riktningen som arbetet tar.

”Våra ledord växer till fina blommor och vi behöver fortsätta att vattna blommorna dagligen.”

Karin Boberg är lärare i svenska och SO-ämnen på Malmsjöskolan i Botkyrka.

LÄS ÄVEN

Boberg: Så kan rätt musik vid starten lyfta hela lektionen

Boberg: Boken som får föräldrar att höra av sig med hejarop

Boberg: Tuff utmaning när man inte går igång på ämnesinnehållet

Boberg: Sju låtar jag inte klarar mig utan i min undervisning