Han gör matten levande för ekonomieleverna

Matematikläraren Anders Berg utgår gärna från verklighetsförankrade exempel när han håller sina genomgångar. Blir det för abstrakt är det svårt att fånga elevernas uppmärksamhet. Foto: Nicke Johansson

Ekonomielever är inte bara ointresserade av matte. De är totalt ointresserade, berättar matematikläraren Anders Berg. Men ibland lyckas han omvända dem, med hjälp av reklam för det han älskar och genom att förklara hur matematik och ekonomi hör ihop.

År 1990 avgjorde matematikläraren Anders Bergs framtid. Då såg han filmen ”Stand and deliver” som är baserad på den bolivianska mannen Jaime Escalantes liv, en man som beslöt sig för att lämna sitt hemland för att flytta till USA och bli matematiklärare.

– Filmen beskriver när Escalante fick jobb på en gymnasieskola i ett fattigt område. Skolan höll på att förlora sin examinationsrätt och extremt få elever klarade av matten. Men efter ett par år, när Escalantes elever gjorde USA:s motsvarighet till nationella provet i matematik, klarade sig alla. Och det provet är sjukt svårt. Men givetvis ledde det till att man trodde att de hade fuskat, säger Anders Berg som undervisar i matematik på ekonomiprogrammet på Elof Lindälvs gymnasium i Kungsbacka.

”Det är tack vare honom jag blev lärare”

Tolv år senare satt han öga mot öga med sin stora idol, i Sacramento i Kalifornien. Uppdraget var att skriva en artikel, men Anders Berg satt mest och njöt och efterfrågade mer detaljerade och praktiska råd kring Escalantes lärargärning.

– Det är tack vare honom jag blev lärare. Jag glömmer aldrig hur han fäste sin blick på mig och förklarade att man måste finnas där när eleverna behöver hjälp. Att det inte finns något som heter ”senare”. Ögonblicket är NU. Och därför kan alla mina elever nå mig när de vill.

En av likheterna mellan Anders Berg och Escalante är att de försöker göra matematiken vad han kallar för animerad, alltså fylld av liv, så man nästan kan se den framför sig. Och möjligen även att ingen av deras elever, i alla fall inledningsvis, har matematik som favoritämne.

– Ekonomielever är väldigt ointresserade av matematik. Det är ingen som söker ekonomiprogrammet för att de drömmer om att ta fram resultatkurvor och analysera dem matematiskt. De vill bli egna företagare, mäklare eller jobba med marknadsföring.

”Igår spårade jag ur totalt”

Därför är Anders Bergs mål att ge eleverna en glimt av varför matte ändå kan vara relevant för den som vill ägna sig åt ekonomi. Men framför allt att göra reklam för det han älskar.

– Jag gör vad jag kan för att få i gång dem. Jag säger ibland att om det kommer in en ekonomichef på jobbet och förklarar någon kalkyl eller prognos så kan det vara kul att förstå vad han pratar om.

Anders Berg

Ålder: 58 år.

Bor: Kungsbacka.

Familj: Fru och fyra barn.

Utbildning: Lärarexamen i matematik och ekonomi.

Fritidsintresse: Att reno­vera huset, ett projekt som pågått i 25 år. Håller på Luleå hockey.

Favoritfilmer med koppling till matematik och ekonomi: ”Stand
and Deliver”, ”Margin Call”, ”The Big Short” och ”A Beautiful Mind”.

Det viktigaste för att fånga elevernas uppmärksamhet är att inte hålla för abstrakta genomgångar, tror Anders Berg. Och gärna utgå från verklighetsförankrade exempel.

– I går spårade jag ur totalt när jag skulle förklara vad en meter är och hur fransmännen på 1700-talet bestämde sig för att mäta en fjärdedel av jordens omkrets. Alltså, fransmännen reste ju för tusan runt och mätte genom hela Sverige. Och hävdade att de dog av myggbett uppe i Norrbotten. Det är ju från deras resa som vi har fått allting; att en tiomiljondel av jordkvadranten är en meter, en tiondel av metern är en decimeter, att en liter – som är en kubikdecimeter vatten – väger ett kilo och i sin tur är tusen gram …

– Därefter visade jag ett filmklipp som beskrev varför Tucker Carlson på Fox News tycker att människorna i USA ska vara stolta över sina ”foot” och ”inches”, vilket de inte alls borde vara. Den typen av omvandlingar blir bara en mardröm, säger Anders Berg.

Han berättar att eleverna satt tysta som små tända ljus under genomgången, trots att de inte är några hängivna matematiker.

– Någonstans inser de ju att de måste kunna lite matematik. Om jag nämner att de måste kunna något för att läsa på universitet så förstår de förstås det. Och det räcker för mig. Livet är så mycket mer än matematik! 

Anders sju tips

Så här synliggör Anders Berg relationen mellan matematik och ekonomi:

  1. Linjära ekvationssystem: Kan visa "break even point", det
    vill säga när intäkter möter kostnader.
  2. Exponentialfunktioner och procentuella förändringar: Exempelvis ränta på ränta och avskrivningar.
  3. Påläggsmoms och avdragsmoms: Varför är momssatserna olika?
  4. Integralkalkyl: Totala kostnader utifrån marginalkostnader.
  5. Linjära funktioner: Går att koppla ihop med fasta och rörliga kostnader.
  6. Linjär optimering: Optimalt resultat utifrån linjära begränsningar.
  7. Geometriska talseriers summa: Annuitetslån.

LÄS ÄVEN

Diskussionerna i matten som gynnar alla

Därför kräver mattelärare att eleverna skriver för hand

Persson: Varför kan eleverna ingen matte när de kommer till oss?

Matteresultaten störtdyker på nationella proven

Därför är det dumt att nöta en sak i taget i matten