De praktisk-estetiska ämnena svämmar över – av teori

Vid sidan av den praktisk-estetiska undervisningen måste eleverna också lär sig mycket teori i hem- och konsumentkunskapen, slöjden, musiken, bilden och idrotten. Foto: Getty Images
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

Utöver den praktisk-estetiska undervisningen ska eleverna i årskurs 9 bland annat ha utvecklat följande teoretiska kunskaper i …

Musik

  • Grafisk notation, tabulatur och ackordbeteckningar.
  • Musik kopplat till identitet och olika kulturer med fokus på etnicitet och kön.
  • Hur musik används i film och datorspel.
  • Instruments funktion i olika genrer, exempelvis i en symfoniorkester eller i ett rockband.
  • Ljudets och musikens fysiska och känslomässiga påverkan.
  • Framväxten av olika genrer, betydelsefulla tonsättare och låtskrivare.
  • Musikaliska verk från olika epoker.
  • Röstvård och hörselvård.

Total tid för ämnet i grundskolan: 230 timmar

Idrott och hälsa

  • Kroppsideal inom idrotten och i samhället i övrigt.
  • Sambandet mellan beroende­framkallande medel och ohälsa.
  • Hur val av idrott och andra fysiska aktiviteter påverkas av kön.
  • Begrepp för samtal om effekter av olika fysiska aktiviteter.
  • Hur styrke- och konditionsträning påverkar hälsan.
  • Olika definitioner av hälsa.
  • Digitala verktyg för att planera och värdera rörelse­aktiviteter.
  • Dopning och vilka lagar som reglerar det.
  • Allemansrätten.
  • Förebyggande av skador.
  • Sätta upp mål för fysiska aktiviteter.

Total tid för ämnet i grundskolan: 600 timmar

Slöjd

  • Material ur ett hållbarhetsperspektiv.
  • Arkitektur, konst och design.
  • Hur man kopplar ihop skisser till matematiska beräkningar.
  • Namn på verktyg, redskap och maskiner.
  • Arbetsmiljö och ergonomi.
  • Begrepp för olika hantverkstekniker.
  • Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.
  • Hur material kan kombineras med digital teknik.
  • Mode och trender.
  • Hantverk som uttryck för etnisk och kulturell identitet.
  • Design och konsthantverk i det offentliga rummet.
  • Materialkunskap.

Total tid för ämnet i grundskolan: 330 timmar

Bild

  • Samtida konst- och dokumentärbilder.
  • Arkitektoniska verk från olika tider och kulturer.
  • Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.
  • Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder.
  • Hur bilder och verk är utformade och vad de förmedlar.
  • Yttrandefrihet och integritet i medier.
  • Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer.
  • Massmediebilders budskap och påverkan och hur de kan granskas kritiskt.
  • Färger och bildkompositioner och deras betydelsebärande egenskaper.
  • Material och verktyg.

Total tid för ämnet i grundskolan: 230 timmar

Hem- och konsument­kunskap

  • Hur livsmedel och andra varor produceras och transporteras och hur de påverkar miljö och hälsa.
  • Aktuella samhällsfrågor som rör privatekonomi, mat och hälsa.
  • Konsumenters rättigheter och skyldigheter.
  • Jämförelser av produkter utifrån olika aspekter.
  • Olika mattraditioner, deras ursprung och betydelse.
  • Ställningstaganden vid val av varor och tjänster.
  • Reklamens och mediernas påverkan.
  • Individuella behov av energi och näring.
  • Hur man kan hushålla med och ta vara på livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet.
  • Arbetsfördelning i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv.
  • Hygien och rengöring.
  • Tvätt och rengöring.
  • Redskap och teknisk utrustning i köket.

Total tid för ämnet i grundskolan: 118 timmar