De praktisk-estetiska ämnena svämmar över – av teori

Kursplaner Utöver den praktisk-estetiska undervisningen ska eleverna i årskurs 9 bland annat ha utvecklat följande teoretiska kunskaper i …
Musik
- Grafisk notation, tabulatur och ackordbeteckningar.
- Musik kopplat till identitet och olika kulturer med fokus på etnicitet och kön.
- Hur musik används i film och datorspel.
- Instruments funktion i olika genrer, exempelvis i en symfoniorkester eller i ett rockband.
- Ljudets och musikens fysiska och känslomässiga påverkan.
- Framväxten av olika genrer, betydelsefulla tonsättare och låtskrivare.
- Musikaliska verk från olika epoker.
- Röstvård och hörselvård.
Total tid för ämnet i grundskolan: 230 timmar
Idrott och hälsa
- Kroppsideal inom idrotten och i samhället i övrigt.
- Sambandet mellan beroendeframkallande medel och ohälsa.
- Hur val av idrott och andra fysiska aktiviteter påverkas av kön.
- Begrepp för samtal om effekter av olika fysiska aktiviteter.
- Hur styrke- och konditionsträning påverkar hälsan.
- Olika definitioner av hälsa.
- Digitala verktyg för att planera och värdera rörelseaktiviteter.
- Dopning och vilka lagar som reglerar det.
- Allemansrätten.
- Förebyggande av skador.
- Sätta upp mål för fysiska aktiviteter.
Total tid för ämnet i grundskolan: 600 timmar
Slöjd
- Material ur ett hållbarhetsperspektiv.
- Arkitektur, konst och design.
- Hur man kopplar ihop skisser till matematiska beräkningar.
- Namn på verktyg, redskap och maskiner.
- Arbetsmiljö och ergonomi.
- Begrepp för olika hantverkstekniker.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.
- Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Mode och trender.
- Hantverk som uttryck för etnisk och kulturell identitet.
- Design och konsthantverk i det offentliga rummet.
- Materialkunskap.
Total tid för ämnet i grundskolan: 330 timmar
Bild
- Samtida konst- och dokumentärbilder.
- Arkitektoniska verk från olika tider och kulturer.
- Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.
- Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder.
- Hur bilder och verk är utformade och vad de förmedlar.
- Yttrandefrihet och integritet i medier.
- Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer.
- Massmediebilders budskap och påverkan och hur de kan granskas kritiskt.
- Färger och bildkompositioner och deras betydelsebärande egenskaper.
- Material och verktyg.
Total tid för ämnet i grundskolan: 230 timmar
Hem- och konsumentkunskap
- Hur livsmedel och andra varor produceras och transporteras och hur de påverkar miljö och hälsa.
- Aktuella samhällsfrågor som rör privatekonomi, mat och hälsa.
- Konsumenters rättigheter och skyldigheter.
- Jämförelser av produkter utifrån olika aspekter.
- Olika mattraditioner, deras ursprung och betydelse.
- Ställningstaganden vid val av varor och tjänster.
- Reklamens och mediernas påverkan.
- Individuella behov av energi och näring.
- Hur man kan hushålla med och ta vara på livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet.
- Arbetsfördelning i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv.
- Hygien och rengöring.
- Tvätt och rengöring.
- Redskap och teknisk utrustning i köket.
Total tid för ämnet i grundskolan: 118 timmar