Podcast: Ny på jobbet - våra tips till dig som är nyexad

Förskollärarna Linda Johansson, Fredrik Kahn och Eva Lindström delar med sig av sina bästa tips till nyexade och berättar om sina egna erfarenheter av att vara ny på jobbet.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

Så får du en bra start som nyexaminerad på allra första jobbet. I senaste avsnittet av podden Förskolan berättar vi om våra erfarenheter av nyexade och om hur vi själva var som nya.

Som nyexad har du en färsk utbildning och kunskap om den senaste forskningen men du har kanske aldrig hållit i en samling eller hanterat skrikande föräldrar? Så hur gör man för att undvika nybörjarmissarna?

Att komma ny till första jobbet är inte alltid lätt.

– Det är svårt att vara ny som lärare. Min erfarenhet av nyexade är att man vill för mycket och är lite överambitiös i början. Man brinner ju för jobbet och många vill göra allt direkt. När jag jobbade fackligt var det vanligaste medlemsärendet nyexaminerade som bränt ut sig. Kraven på oss är ju skyhöga idag, säger Fredrik Kahn.

Hur släpper vi som är erfarna förskollärare, på bästa sätt, in de som är nya?

– Ibland kanske vi curlar för mycket för våra VFU-studenter? De får ta hand om de lätta barnen där det inte är några problem och där de inte behöver ta några svåra samtal. Ofta får de kanske en alldeles för tillrättalagd erfarenhet, säger Linda Johansson.

”Man måste få in de nya”

Alla i poddpanelen är överens om att unga och nya förskollärare är en tillgång.

­– ­Jag tycker att det är jättekul att jobba med nyexaminerade för de kommer in med nya perspektiv och de kan mycket om ny och aktuell forskning. Det är en fara att jobba på en arbetsplats där alla varit jättelänge och där man är fast i gamla hjulspår. Man måste få in de nya som ifrågasätter varför man gör som man gör, säger Fredrik.

Ett annat tips från panelen är att fråga sin nya rektor vilka förväntningar som finns på en som nyanställd, och om nya arbetslaget har fått samma information. Eva Lindström berättar att otydliga roller och bristen på information orsakat problem för henne.

– Jag kom in ny till en arbetsplats en gång där jag skulle stå för ett förändringsarbete men sedan när jag klev in i arbetslaget så var det inte alls det som de tänkt sig. Att jag skulle stå för förändring var inte förankrat i arbetslaget och det blev ju en krock. Så det är viktigt hur man blir presenterad. Ibland har man ju klivit in i ett getingbo där ingen kommer överens och så är det kanske ingen som informerat om det, säger hon.

Lyssna på Förskolan här!