”Barn från hem där man läser lite måste komma till en skola där man läser mycket”, säger Anne-Marie Körling. Foto: Samuel Unéus
Möt skolprofilerna – här är intervjuerna från 2023
Vi Lärares personporträtt under 2023. Foto: Samuel Unéus, Fredrik Jalhed, Oskar Omne, Johan Strindberg, Filippa Ljung,
Porträtt
Har du missat någon av intervjuerna med skolprofilerna som publicerats under året i magasinet Vi Lärare? Då har du chansen att läsa ikapp nu.
Här är alla porträtten från 2023.
”I varje stökig pojke finns en vetgirig elev”
PORTRÄTT Ingen har längre och ihärdigare än Anne-Marie Körling arbetat för och missionerat om läsförmågans betydelse för barn – och därmed för skolan och hela samhället.
Nu vill hon med en kommande ny bok förklara varför vi måste fokusera extra på pojkars lärande.
- LÄS ARTIKELN: ”I varje stökig pojke finns en vetgirig elev”
Martin Ahlstedt menar att högläsning är viktig. ”Särskilt i början”, säger han. Foto: Fredrik Jalhed
Martin Ahlstedt: ”Om inte lust uppstår måste man läsa ändå”
PORTRÄTT Martin Ahlstedts ettor har ofta inte läst en bok på hela högstadiet. Men med noga utvalda böcker, högläsning och små samtalsgrupper väcker han deras intresse.
Detta har fått Svenska Akademien att utse honom till Årets svensklärare och gjorde honom till högvilt på årets bokmässa.
Vi Lärare möter svenskläraren som tycker att talet om ”lust” lätt leder fel i ett skolsammanhang.
Hammarkullsskolans biträdande rektor Linnea Lindquist är en av Sveriges mest framträdande debattörer i skolfrågor. Foto: Fredrik Jalhed
Linnea Lindquist: ”Att vända en skola är som att koka en gryta”
PORTRÄTT Hon sa att hon aldrig skulle debattera skolinnehåll. När Linnea Lindquist blev känd som ”Rektor Linnea” i Twitter-debatten låg allt fokus på skolsystemet.
Men nu gör hon det ändå. I sin nya bok ”Att vända en skola” beskriver Linnea Lindquist den egna skolverksamheten i detalj.
För Vi Lärare berättar hon varför.
”Det viktigaste i mitt uppdrag är att väcka elevernas nyfikenhet och engagemang”, säger lågstadieläraren Anna-Linnéa Olsson. Foto: Oskar Omne
Läraren om nyckeln till läsning: ”Alla kan lära”
PORTRÄTT Alla elever har sin egen läskod att knäcka och behöver därför sin egen nyckel.
För den insikten har lågstadieläraren Anna-Linnéa Olsson tilldelats årets Pennsvärdet.
– Jag har raderat ordet ”borde”, som i ”vad barn borde kunna”, ur min jobbvokabulär, säger hon.
- LÄS ARTIKELN: Läraren om nyckeln till läsning: ”Alla kan lära”
”Mitt personliga mål är att bli den bästa läraren jag kan bli och att fortsätta vara lycklig med det”, säger Rickard Fors. Foto: Samuel Unéus
”Festfixaren”: Kan inte tänka mig annat än att vara lärare
PORTRÄTT För Rickard Fors är matematik mycket mer än ”bara” ett skolämne.
Synsättet smittar av sig på hans elever – som precis som Rickard Fors ser matteproven som en fest.
Nu har han tilldelats Kungliga Vetenskapsakademiens matematiklärarpris.
Historia som ämne har fått ett uppsving tack vare poddprofilerna Cecilia Düringer och Daniel Hermansson som har närmare 125 000 lyssnare i veckan. Foto: Johan Strindberg
Podd-profilerna har hela Sverige som klassrum
PORTRÄTT Två historielärare, en i Norrköping, en i Stockholm. Båda uppslukade av sina jobb.
Hur kommer det sig att Cecilia Düringer och Daniel Hermansson, inte längre jobbar som lärare i dag?
Eller kan man säga att de fortfarande gör det, men med hela Sverige som klassrum?
- LÄS ARTIKELN: Podd-profilerna har hela Sverige som klassrum
Den före detta gymnasieläraren och rektorn Vesna Prekopic har med boken ”Brottsplats: Skolan” skrivit om vad hon råkade ut för som rektor på en skola i ett utsatt område. Foto: Filippa Ljung
Vesna Prekopic: ”Jag kände skuld för att inte ha lyckats”
PORTRÄTT I flera år bar Vesna Prekopic på en stor skuld för att ha förlorat kampen mot hot och våld på sin skola.
Skammen för att ha blivit så rädd för en handfull elever gjorde henne tyst.
Men nu, när hon satt ord på det hon råkade ut för, lyssnar alla.
LÄS FLER AV VI LÄRARES PORTRÄTT
- Martin Ahlstedt: ”Om inte lust uppstår måste man läsa ändå”
- Podd-profilerna har hela Sverige som klassrum
- ”I varje stökig pojke finns en vetgirig elev”
- Linnea Lindquist: ”Att vända en skola är som att koka en gryta”
- ”Festfixaren”: Kan inte tänka mig annat än att vara lärare
- Vesna Prekopic: ”Jag kände skuld för att inte ha lyckats”
- Läraren om nyckeln till läsning: ”Alla kan lära”
- Läsekonstens missionär – på livslångt hedersuppdrag
- ”Svenska elever är bland världens mest bildade”
- Läraren: ”Matematiska problem är en njutning”
- Hon är förbundskapten och lärare: ”Skolan är ett lag”
- Henrik anmälde sin skola till Skolinspektionen: ”Stor vånda”
- Budskapet – när svåra sjukdomen stoppar Inger