5 tips: Så tränar du elevernas motivation i klassrummet

Motivation är lite som kondition – en färskvara som kräver ständig träning.
Här är lärarna och författarna Karin Bobergs och Anna Sterlinger Ahlrings tips för att öka motivationen i klassrummet.

LÄS INTERVJUN: Träna elevernas motivation – ”Värt att kämpa”

Bygg upp förväntan

  • ”Att skapa motivation, även i stunden, är en ständigt pågående process. Ta chansen i flykten när du träffar elever i skolkorridoren. Det kan vara så enkelt som att säga: ”Vad kul det ska bli att prata om valet på samhällskunskapen i morgon. Det ser jag fram emot.” Det smittar av sig och väcker tankar inför lektionen.
    De här stunderna är så viktiga för att visa att man bryr sig om eleven. Har någon stått inför en utmaning är det ett utmärkt tillfälle att stämma av exempelvis hur det gick med uppkörningen eller något annat.”

Var förväntansfull

  •   ”Det är viktigt att ha en tydlig överenskommelse om vad eleven förväntas göra och vad som krävs för ett lyckat resultat – och vad ett lyckat resultat kommer leda vidare till.
    Just osäkerhet inför en uppgift är inte bara en stark faktor för att döda motivation – det är också en mycket vanlig orsak till stök eller att en elev väljer att fokusera på något annat, exempelvis sin mobil, i början på en lektion. Här kan man se till att rädda både undervisningstid och energi.”

Involvera eleverna

  •   ”Ofta pratar pedagog och elev om eller förbi varandra. En enkel lösning är att fråga vad eleven tycker och tänker om saker i skolan. ”Vad ser du som inte görs?” Det ökar känslan av delaktighet.
    Sedan kan man planera vissa lektioner tillsammans och låta elevernas liv bli en del av skolarbetet. Är det en skrivövning? Varför inte bryta av och skriva ett brev till mormor eller morfar och posta det? Då blir det mer på riktigt.”

Var glad

  •   ”För pedagoger är det givetvis en självklarhet att försöka skapa en positiv lärmiljö. Men i vår undersökning med elever efterlyste de flesta ’glada lärare som visar att de vill vara i klassrummet’. Därför är det viktigt att tänka på att berätta och verkligen visa att man själv gillar undervisningen.
    Sedan är det självklart inga konstigheter att visa frustration om eleverna brutit mot en gemensam överenskommelse.”

Självreflektion

  •   ”Motivationen i klassrummet börjar med din egen motivation. Gör en checklista på saker som smittar av sig på andra.
    Hur säger jag hej? Ler jag när jag pratar med eleverna? Hur är mitt humör på lektionerna? Om jag går till jobbet och inte mår bra och saknar motivation – gör jag något åt situationen eller låter jag det bara vara?
    Motivation är ju inget konstant tillstånd. Om din egen tryter, så be om hjälp av
    kollegor och chefen”.