Odla potatis med de yngsta på förskolan!

Förskolan finansierade odlingsprojektet med små medel. De fick tag på begagnade pallkragar och fick matjord via Luleå kommun. Foto: Strandens förskola.

En potatis på lunchtallriken blev startskottet för barnens odlingsprojekt.

Allt började med att barnen åt potatis till lunch på förskolan. I samtalen runt bordet kom frågor om vad potatis egentligen är för något. Var kommer den ifrån? Hur och var växer den? Kan vi på förskolan odla egen potatis? Det måste vi pröva! 1–5-åringarna på Strandens förskola i Luleå blev glada och uppspelta när projektet drog i gång. Gemensamt fick de bestämma odlingsplats på gården, montera ihop pallkragar och fylla dem med matjord. Men vad är matjord? Pedagogerna gjorde i ordning en liten ”minikompost” för att visa barnen hur processen går till – från äppelskal till matjord.

"Även en ett-åring kan stoppa en potatis i jorden"

Sedan var det dags att sätta potatis, kryddväxter och annat ätbart. Förskolan finansierade odlingsprojektet med små medel. De fick tag på begagnade pallkragar och fick matjord via Luleå kommun.

– Det bästa för mig som förskollärare var att både barnen och vårdnadshavarna blev så engagerade i odlingen. Alla barn var delaktiga, inte bara de större, även en ett-åring kan stoppa en potatis i jorden. Det var spännande att följa processen tillsammans med barnen, säger Fredrik Larsson.

Så kom hösten och det blev dags att skörda potatisen. Barnen blev väldigt fundersamma över hur det av en potatis kunde bli nästan tio nya. Men vad ska vi göra med allt vi skördat?

”Vi gör en höstfest för alla på förskolan”, sa barnen. 

Så gjorde vi i fem steg:

  1. Vi bestämde oss för att den perfekta platsen att odla på var på förskolans baksida som stod outnyttjad. Där skulle vi sätta upp pallkragar med matjord. Barnen fick själva räkna på hur många pallkragar vi skulle använda. Alla hjälptes åt att bära materialet och montera pallkragarna.
  2. Så var det dags att plantera. Barnens vårdnadshavare var delaktiga och gav barnen varsin sättpotatis som vi planterade i pallkragarna. Förutom potatis satte vi också morötter, lök, sallad, rabarber, rosmarin, citronmeliss och mynta. Barnen fick frakta plantorna på cykel till trädgården.
  3. Barnen har fått rensa bort ogräs. De har varit med och vattnat. Hela förskolan ville vara med och titta hur potatisplantorna utvecklades. Under sommaren turades personalen om att vattna odlingarna.
  4. Sedan var det dags att skörda potatisen. Men vad kan vi laga för mat med all vår potatis? Barn och pedagoger funderade tillsammans och samlade ihop olika förslag – potatismos, pommes frites, potatisgratäng, kokt potatis, chips …
  5. Barnen ordnade en höstfest för hela förskolan och enades om att bjuda på klyftpotatis i ugn med rosmarin och citronmeliss och grillade hamburgare. Vad det blev till efterrätt? Paj med rabarber från barnens egen odling så klart!