Historielärare prisas för sitt vardagsarbete i det tysta

Katarina Kvennberg är gymnasielärare i historia och samhällskunskap på Katedralskolan i Lund. Foto: Privat

Gymnasieläraren Katarina Kvennberg i Lund tar sig an det ”gedigna klassrumsarbetet” med både uppfinningsrikedom och engagemang. Nu belönas hennes insatser med Vitterhetsakademiens pris för ”berömvärd lärargärning i ämnet historia”.
– Jag blir så glad att vårt vanliga vardagsarbete uppmärksammas.

Det var en regnig torsdagskväll efter arbetsdagen på Katedralskolan i Lund som hon vittjade brevlådan och fann brevet från Kungliga Vitterhetsakademien.

– Vilken chock! Jag blev totalt överrumplad, hade ingen aning om att jag blivit nominerad.

Andra känslor?

– Förstås otroligt glad! Och rörd över både Vitterhetsakadmiens motivering och skolledningens ord om mig.

Akademien skriver att du ”synliggör komplexa historiska samband”. Exempel på det?

– Jag tror att det är viktigt att relatera till saker som eleverna hör på nyheterna. Idag talade vi om historien bakom konflikten Israel-Palestina och då lyfte jag USA:s utrikesminister Anthony Blinkens tal om en tvåstatslösning.

De uppmärksammar också att du gärna handleder lärarstudenter. Bidrar det till att vässa din egen undervisning?

– Absolut, de duktigaste studenterna gör viktiga iakttagelser när de följer min undervisning. De vrider på perspektiven och tvingar mig att tänka nytt.

Inte van att stå i centrum

Skolans stolta biträdande rektor Peter Pripp skriver i ett pressmeddelande att Katarina Kvennberg som lärare är ”mer lågmäld än en estradör”. Och han fortsätter: ”Hon bullrar inte, hon avstår helst från punktinsatser och fokuserar på det goda vardagsarbetet varje skoldag, varje vecka”.

Katarina Kvennberg blir både glad och generad över beskrivningen:

– Jag blir glad att man lyfter det vanliga vardagsarbetet, det som inte syns, det som jag och mina kollegor gör varje dag. Men jag blir generad av att stå i centrum så här, jag är inte van vid det.

Du har jobbat på Katedralskolan i 23 år. Det finns många som haft dig som lärare, har du fått några reaktioner?

– Jag är inte själv på sociala medier, men jag hörde från kollegor att en del skrivit saker som att ”hon var en fantastisk lärare” och ”hon var den bästa läraren”.

Varför tror du att de gillar dig?

– Jag är oerhört entusiastisk inför mina ämnen. Jag tror att det smittar av sig på dem.

Två pristagare – här är motiveringarna

Kungliga Vitterhetsakademien delar årligen ut ett flertal priser och medaljer. Utöver Katarina Kvennberg prisas även historieläraren Patrik Andersson, som arbetar på gymnasieskolan Vansbro Utbildningscenter, ”för berömvärd lärargärning inom skolväsendet”. Prissumman är 50 000 kronor var, dessutom tilldelas respektive skolbibliotek 20 000 kronor.

Här är Kungliga Vitterhetsakademiens motiveringar:

Katarina Kvennberg, Katedralskolan i Lund, tilldelas priset för att hon förklarar och synliggör komplexa historiska samband och sätter eleverna och deras förankring i demokratins förutsättningar i fokus. Hon tar ansvar för ämnesutvecklingsfrågor, handleder regelbundet lärarstudenter och delar som kollega med sig av kunskaper och erfarenheter.

Patrik Andersson, Vansbro Utbildningscenter, tilldelas priset för hans utmärkta kunskaper och föredömliga kunskapsförmedling för gymnasieelever på såväl yrkesprogram som högskoleförberedande utbildningar. Han visar stor omsorg om varje enskild elev, anpassar metoder till individers behov och ger därmed varje elev de bästa förutsättningarna till framgång.

Prisutdelningen äger rum vid akademiens högtidssammankomst i Riddarhuset den 20 mars.

LÄS ÄVEN

Boberg: Så kan rätt musik vid starten lyfta hela lektionen

Håkan tog bort skärmarna – då höjdes resultaten

Diktatorer ger eleverna nya perspektiv

Här är känsliga frågorna många lärare undviker